Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

DSB förnyar sin vagnsflotta

Får en total budget på mellan 17 miljarder och 22 miljarder danska kronor.

Foto: Peter L. Svendsen
Foto: Peter L. Svendsen
Publicerad av
Peter Höök - 07 feb 2018

Förslag om att beställa en flotta på 150 tågset har godkänts av den danska riksdagen, meddelade den danske transportministern Ole Birk Olesen den 1 februari. De nya tågen skall ersätta DSB:s problemtyngda AnsaldoBreda IC4 NERU, som ska fasas ut undern 2024 samt de äldre ABB-byggda IC3-enheter som ska gå i pension år 2027.

Totalkostnaden för de nya tågen ligger preliminärt till 11 miljarder danska kronor, medan hela paketet inklusive nya underhållsanläggningar kommer att få en total budget på mellan 17 miljarder och 22 miljarder danska kronor.

EMUerna är avsedda för tåg på landets huvudlinjer efter utvidgningen av den elektrifiering på 25 kV 50 Hz som genomförs av Togfonden DK-programmet. Entreprenörerna Per Aarsleff och Siemens har redan slutfört elektrifiering av linjen till Esbjerg, och linjen Fredericia - Aalborg och Roskilde - Kalundborg nu på gång.

Framtida tåg ska köpas enligt ett ramavtal som ska utlysas i slutet av 2019, då DSB förbinder sig att köpa minst 90 tåg. Den första leveransen avser tåg för hastigheten 200 kilometer i timmen, medan senare leveranser ska klara 250 kilometer i timmen på uppgraderade banor. Åtgärderna kommer att stödja en föreslagen långsiktig plan om omarbetning av persontransportera i Danmark som förutsätter en standard på en timmes restid mellan Danmarks större städer.

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons