Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

Bane NOR ger nytt kontrakt till Baneservice

Kontraktsvärdet är 386 miljoner norska kronor

Foto: Baneservice
Foto: Baneservice
Publicerad av
Peter Höök - 07 feb 2018

Tisdagen den 6 februari tecknade Bane NOR ett nytt kontrakt med Baneservice för ballastrengöring på alla järnvägar.Arbetet startar på Ofot-banan på sommaren. Ballastrengöring görs för att förnya ballasten där banan ligger. När åren går komprimeras ballasten av trafiken och tillsammans med föroreningar blir innehållet av småpartiklar för högt.Detta kan göra spåret instabilt och skapa problem.

Ballastdräneringen utförs av ett antal maskiner, inklusive lokomotiv och maskiner som tar bort materialet under spåret, förpackningsmaskin, ballastfördelare, spårstabilisator och ett separat tåg som lägger till ny ballast.

– Baneservice har under många år tillhandahållit järnvägstjänster, och vi är glada att det goda samarbetet fortsätter. Kontraktsvärdet är 386 miljoner kronor och det är det största enskilda avtalet vi har ingått med Baneservice, säger Gorm Frimannslund, vd.

– Vi är väldigt  glada att över kontraktet,Avtalet möter vår kärnverksamhet både vad gäller utrustning och vår professionella expertis.Det kommer att stärka vår position som en ledande järnteknikentreprenören i Norge, säger Ingvild Storås, vd för Baneservice.

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons