Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Bombardiers signalsystem godkänt för det kommande moderniseringsprogrammet för den svenska järnvägen

Bild: Bombardier.
Bild: Bombardier.
Thore Sekkenes. Bild: Bombardier.
Thore Sekkenes. Bild: Bombardier.
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 11 dec 2017

Högeffektiv signalteknik (ERMTS, European Rail Traffic Management System) spelar en nyckelroll i Sveriges ambitiösa uppgradering av 11 000 kilometer järnväg.

Signalsystemet BOMBARDIER INTERFLO 450 för huvudbanor har officiellt godkänts för användning i Sverige. Typgodkännandet, som utfärdats av Trafikverket och Transportstyrelsen, öppnar dörren för implementeringen av Bombardiers högeffektiva signalsystem som en del i programmet att modernisera hela det svenska järnvägslinjenätet på 11 000 kilometer.

 

Thore Sekkenes, VD för Bombardier Transportation Sweden, kommenterar: ”Vi har djupa rötter i Sverige och det gör oss särskilt stolta över att även i fortsättningen kunna leverera den senaste digitala järnvägstekniken så att Sverige kan hålla jämna steg med de ökade kraven på passagerar- och godstrafik. Med det sista godkännandet är INTERFLO 450 redo att bli en del i driftsättningen av ERTMS nivå 2-signalsystemet i hela Sverige, något som ger högre hastigheter, ökad tillförlitlighet och högre kapacitet samtidigt som det förbättrar integreringen med övriga Europa.”

 

Det officiella klartecknet innebär att Bombardier Transportation blir den första leverantören som får godkännande för ERTMS nivå 2-tekniken i Sverige. Det bekräftar också att INTERFLO 450-lösningen för markbaserade signalsystem uppfyller kraven i de nationella och europeiska reglerna för teknik och säkerhet. Tillkännagivandet är en följd av att tekniken med framgång används på både Botniabanan och Ådalsbanan. Sedan dessa öppnades har de trafikerats med 99,9 % tillgänglighet vilket är mer än fyra gånger bättre än det befintliga systemet.

 

Förutom att Bombardier är den första leverantören i Sverige som börjar använda ERTMS, är bolaget även marknadsledande när det gäller leveranser av fordonsbaserade system för uppgraderingen. Man har hittills utrustat över 130 fordon med EBI Cab-lösningen. Tekniken är kompatibel med både ERTMS och det befintliga signalsystemet, så att tågen kan förbli i drift medan det svenska nätet uppgraderas.

Signalstandarden ERTMS nivå 2 skapades från början för att möjliggöra tågtrafik över landsgränserna i Europa men har nu tagits i bruk globalt. Den innebär korrekt och kontinuerlig radiobaserad och automatisk tågsäkerhet. Det markbaserade systemet kan hantera höghastighetstrafik. Detta optimerar tågflödet och gör det möjligt för olika nät att fungera tillsammans, samtidigt som det minskar underhållskostnaderna. Bombardier var den första leverantören att ta ERTMS nivå 2 i drift och i dag används företagets lösningar i 26 länder.

 

Bombardier har levererat lösningar till det svenska järnvägsnätet i över 100 år. Företaget har en stark lokal närvaro med tillverkningscentret för drivsystem, utvecklingscenter för signalsystem och ett nätverk med servicedepåer. Bombardier är också en ledande leverantör av signalteknik till Sveriges regional- och pendeltågslinjer, och nyligen utrustade man Citybanan i Stockholm.

 

Om Bombardier Transportation

Bombardier Transportation är en global ledare inom järnvägsteknik och erbjuder den bredaste portföljen i branschen. Den omfattar hela spektrat av järnvägslösningar, från tåg till delsystem och signalsystem. Företaget erbjuder också heltäckande transportsystem, teknik för e-mobilitet och underhållstjänster. Som drivande kraft för innovationer bryter Bombardier Transportation hela tiden ny mark för hållbar mobilitet. Företaget levererar integrerade lösningar som skapar stora fördelar för operatörer, passagerare och miljö. Bombardier Transportation, med huvudkontor i Berlin i Tyskland, har ca 37 150 anställda och deras produkter och tjänster används i över 60 länder.

BOMBARDIER LOGGA

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...