Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Kina hjälper Nigerias järnvägar på spår

Järnvägsstationen Oshodi i Lagos, Nigeria. Foto:  Wikipedia, kredit: Olusola. D, Ayibiowu
Järnvägsstationen Oshodi i Lagos, Nigeria. Foto: Wikipedia, kredit: Olusola. D, Ayibiowu
Publicerad av
Markku Björkman - 07 dec 2017

Nigerias regering kommer att starta ett större expansionsprojekt på järnvägen. Projektets syfte är att minska trafikstockningar på vägar och stimulera landets ekonomi. Kina bidrar med teknik, ingenjörer och försörjer för nödvändiga krediter.

- Anländer man till Ebute Meta stationen i Lagos med ett tåg känns det som om man befinner sig i en tidsmaskin som går bakåt, skriver en journalist på tidningen Nigeria Today.

Stationen byggdes under brittiska kolonialtiden i denna Afrikas mest befolkade stat med en befolkning på över 185 miljoner.

Ungefär 57 år efter självständighetsförklaringen, framstår denna koloniala byggnad som en relik från en förgången tid, men trots detta fungerar den som den nigerianska Railway Corporations huvudkontor.

Det händer dock en hel del utanför Lagos när det gäller järnvägsmodernisering. Med kinesisk hjälp lägger nigerianerna 144 kilometer modern räls längs kusten.

Sträckan, som förbinder den livliga kuststaden Lagos med Nigerias tredje största stad, Ibadan, är ett projekt som utgör den andra etappen av regeringens järnvägsmodernisering.

För att understryka fördelarna med den nya järnvägssträckan visade en genomförbarhetsstudie att projekten för kustområdena ensam beräknas "skapa 50 000 direkta arbetsmöjligheter för nigerianska invånare och 100 000 indirekta arbetstillfällen”.

Studien visade också att "när allt är färdigt kommer driften, underhållet och förvaltningen av kustbanan också att ge mer än 20 000 människor permanenta arbetstillfällen. Bland de 50 000 direkta arbetstillfällena tillfaller 26 000 för ledande befattningshavare, ingenjörer, förmän, operatörer och hantverkare och 23 800 för icke-professionella, ” meddelade myndigheterna.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...