Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

WSP utvecklar norsk järnväg

Foto:  Øystein Grue
Foto:  Øystein Grue
Publicerad av
Christer Wiik - 07 dec 2017

WSP har tecknat ramavtal med norska Jernbanedirektoratet. Jernbanedirektoratet ansvarar för att utveckla den norska järnvägen med fokus på effektivitet, säkerhet och miljö. För arbete med kapacitet har myndigheten upphandlat ramavtal till ett totalt värde på 12 miljoner NOK. Ramavtalet börjar gälla 2018.

Jernbanedirektoratet är en norsk myndighet med ansvar för att utveckla järnvägen som en del av det samlade transportsystemet i Norge. De arbetar både med person- och godstrafik samt köper tjänster inom infrastruktur, persontrafik och tågmateriel. För arbete med kapacitet har myndigheten upphandlat ramavtal.
–Genom höga mervärden på kvalitet kvalificerades WSP för direktavrop inom följande tre områden där vi kommer att stötta med expertkunskap; utveckling av trafikupplägg, infrastruktur samt kapacitetsberäkningar. Det är ett spännande uppdrag som vi verkligen ser fram emot att få jobba med, och det ligger väl i linje med vår strategi att öka WSPs affärer på den norska marknaden, säger Tom Hedlund, trafik- och kapacitetsutredare WSP.
Källa: WSP

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...