Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2017
Senaste Nytt

Tågtunnel under Sundbyberg öppnar upp för stadsutveckling

Järnvägsspåren skapar idag en barriär genom centrala Sundbyberg. Foto: Christer Wiik
Järnvägsspåren skapar idag en barriär genom centrala Sundbyberg. Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 05 dec 2017

Sundbybergs stad förlänger stadsbebyggelsen västerut när ytterligare 265 meter järnväg grävs ned i stadskärnan. Det innebär att den fyrspåriga järnvägen kommer att passera stadskärnan i 1,4 kilometer långa tunnlar. Det skriver Sundbybergs stad i ett pressmeddelande.

Sundbybergs stad och Trafikverket har kommit överens om ett nytt tillägg om 265 meter mer tunnel, vilket innebär att den fyrspåriga järnvägen kommer att gå totalt 1,4 kilometer i tunnel genom Sundbybergs stadskärna. Tilläggsavtalet innebär att mer mark möjliggörs för att bygga bostäder, handel och kontor. Staden skjuter till 321 Mkr utöver de 800 Mkr som är avtalade enligt tidigare. 

Kommunstyrelsen beslutade i måndags kväll att föreslå kommunfullmäktige att godkänna tilläggsavtalet 18 december. 
– Det här är en bra investering i Sundbybergs framtid. Genom att tunneln förlängs frigör vi mer mark för stadskärnans förtätning. Resultatet blir att fler människor hittar hem i Sundbyberg, ett välkommet tillskott för vårt lokala näringsliv, säger Mikael T. Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Järnväg i tunnel förenar stadskärnan 
– Genom att lägga järnvägen i tunnel genom de centrala delarna av Sundbyberg skapar vi möjligheter för stadsutveckling samtidigt som vi bygger en järnväg som klarar framtidens krav, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket.

Gammal industrimark blir stadsmiljö 
– Tunnelförlängningen medför att vi får chansen att bygga fler bostäder på gammal industrimark och att göra stadsmiljön ännu bättre, säger Stefan Bergström (C), kommunalråd och ordförande för exploaterings- och hållbarhetsutskottet.

Bakgrund ny stadskärna 
Regeringen gav i april 2014 Trafikverket uppdraget att bygga ut Mälarbanans sträckning mellan Kallhäll och Tomteboda från två spår till fyra. Sundbybergs stad har bidragit till finansieringen av nedgrävningen av spåren som går genom de centrala delarna och får därmed tillgång till den mark som skapas ovanpå tunneln. På så sätt kan en ny stadsmiljö utvecklas i centrala Sundbyberg. Byggstart för utbyggd järnväg genom Sundbyberg sker tidigast 2020. Bygget beräknas ta cirka åtta år.

 

Annons

Från vänster: Karin Wallin, infrastrukturstrateg Region Örebro län, Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande, Örebro län, Tomas Eneroth, infrastrukturminister, Patrik Saxvall, planeringsdirektör Green Cargo, Mats Erkén, VD Scandfibre Logistics, Magnus Andersson, kommunstyrelsens ordförande, HallsbergBakre raden från vänster: Anders Björnsson, utredare Trafikverket, Magnus Persson, senior rådgivare Region Örebro län. Foto: Green Cargo
Från vänster: Karin Wallin, infrastrukturstrateg Region Örebro län, Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande, Örebro län, Tomas Eneroth, infrastrukturminister, Patrik Saxvall, planeringsdirektör Green Cargo, Mats Erkén, VD Scandfibre Logistics, Magnus Andersson, kommunstyrelsens ordförande, HallsbergBakre raden från vänster: Anders Björnsson, utredare Trafikverket, Magnus Persson, senior rådgivare Region Örebro län. Foto: Green Cargo

Green Cargo i Hallsberg fick ministerbesök

Nyligen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth, tillsammans med representanter från Region Öreb...