Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2017
Senaste Nytt

Överfulla tåg tvingar VR att sätta in gamla IC-vagnar

Järnvägsstationen i Helsingfors. Till vänster äldre ic-vagnar, som kommer att sättas in igen på grund av överfulla tåg. Foto: Wikipedia/Panoramio, kredit: Sergey Ashmarin
Järnvägsstationen i Helsingfors. Till vänster äldre ic-vagnar, som kommer att sättas in igen på grund av överfulla tåg. Foto: Wikipedia/Panoramio, kredit: Sergey Ashmarin
Publicerad av
Markku Björkman - 04 dec 2017

Enligt finländska tågoperatören VR ökade passagerartrafiken från huvudstaden Helsingfors till Seinäjoki i Österbotten med tio procent och till Vasa med 15 procent mellan januari och oktober i år, jämfört med samma tid ifjol, skriver Svenska YLE.

Det är speciellt fredags- och söndagsavgångarna som har varit fullsatta i år. De som försökt få en plats på de tågen i sista stund har blivit utan plats, speciellt på Pendolinotågen.

Enligt VR beror de ökade passagerarmängderna på lägre biljettpriser och kortare restider.

Under våren tar VR i bruk 18 gamla Intercity-vagnar för att komma åt problemet med överfulla tåg. De gamla tågvagnarna renoveras under vintern och tas i bruk gradvis under perioden mars till augusti.

De gamla envåningsvagnarna kommer i huvudsak att användas för nattågen. Därmed kan man förlänga dagstågen men bibehålla hastigheterna.

Pendolino-tågen kan däremot inte förlängas och VR planerar att ersätta en del Pendolino-turer med förlängda Intercity-tåg. VR har beställt 20 nya tvåvåningsvagnar men de levereras först år 2019.

 

Annons

Från vänster: Karin Wallin, infrastrukturstrateg Region Örebro län, Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande, Örebro län, Tomas Eneroth, infrastrukturminister, Patrik Saxvall, planeringsdirektör Green Cargo, Mats Erkén, VD Scandfibre Logistics, Magnus Andersson, kommunstyrelsens ordförande, HallsbergBakre raden från vänster: Anders Björnsson, utredare Trafikverket, Magnus Persson, senior rådgivare Region Örebro län. Foto: Green Cargo
Från vänster: Karin Wallin, infrastrukturstrateg Region Örebro län, Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande, Örebro län, Tomas Eneroth, infrastrukturminister, Patrik Saxvall, planeringsdirektör Green Cargo, Mats Erkén, VD Scandfibre Logistics, Magnus Andersson, kommunstyrelsens ordförande, HallsbergBakre raden från vänster: Anders Björnsson, utredare Trafikverket, Magnus Persson, senior rådgivare Region Örebro län. Foto: Green Cargo

Green Cargo i Hallsberg fick ministerbesök

Nyligen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth, tillsammans med representanter från Region Öreb...