Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Jätteuppdrag skapar 40 nya jobb hos BDX

BDX har fått ett rekorduppdrag i norra Sverige. Foto, kredit: Rail BDX
BDX har fått ett rekorduppdrag i norra Sverige. Foto, kredit: Rail BDX
Publicerad av
Markku Björkman - 04 dec 2017

BDX har vunnit två stora järnvägsuppdrag. De är totalt värda cirka 300 miljoner och innebär närmare 40 nyanställningar, skriver NSD. De flesta blir dock sannolikt rena övergångar från Infranord.

Uppdragen det handlar om är drifts- och underhållsarbeten på järnvägssträckorna Luleå- Murjek (145 km) och Haparandabanan (Boden-Haparanda, ca 160 km). Det är första gången som ett svenskt privatägt företag får ett uppdrag i liknande storlek, skriver BDX i ett pressmeddelande.

– Ett otroligt spännande uppdrag, säger Robert Eriksson, affärschef Rail vid BDX.

Drifts- och underhållsavtalet träder i kraft i oktober 2017 och löper på fem plus två år.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons