Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Indiska järnvägar förenar fyra storstäder med höghastighetsspår

2:a klassvagn på ett vanligt indiskt tåg i provinsen Rajasthan i västra Indien. Foto: Markku Björkman
2:a klassvagn på ett vanligt indiskt tåg i provinsen Rajasthan i västra Indien. Foto: Markku Björkman
Publicerad av
Markku Björkman - 03 dec 2017

Indiska järnvägar planerar att förbinda storstäderna Delhi, Mumbai, Chennai och Kolkata med hjälp av ett modernt linjenät för höghastighetståg.

Efter att Salil S Parekh utsågs till indiska järnvägarnas nye VD har bolaget presenterat ett ytterst ambitiöst projekt, som går ut på att utvidga Indiens järnvägsnät så att landets fyra största städer; Delhi, Mumbai, Kolkata och Chennai förenas med ett nätverk där tågen är kapabla att färdas med hastigheter på minst 160 kmph, jämfört med nuvarande 88-90 kilometer i timmen.  

Myndigheterna har beslutat om att trafiken längs de nya sträckorna mellan de fyra storstäderna kommer att öppnas på Indiens 75: e självständighetsdag den 22 augusti 2022. Projektet, som kallas för ”Golden Quadrilateral”, kommer i huvudsak att bli ett 10 000 kilometer långt järnvägsnät för så kallade halvhastighetståg.

Indiska järnvägar håller redan på att ta fram en plan för mammutprojektet som förbinder Delhi-Mumbai, Delhi-Howrah, Delhi-Chennai, Chennai-Howrah, Chennai-Mumbai och Howrah-Mumbai.

- Vi håller på att slutföra planen och vi kommer att färdigställa projektet före augusti 2022 så att firandet kan sammanfalla med Indiens 75 års jubileum av landets självständighet. Allt beror dock på hur vi lyckas uppfylla alla tidsfrister som fastställs för projektet, rapporterade nyligen en av järnvägsbolagets högre tjänstemän för tidningen Times of India.

Projektet har utvärderats av landets transportministerium, NITI Aayog och nu återstår bara regeringens godkännande. Enligt agenturrapporterna ingick sträckorna Delhi-Mumbai och Delhi-Howrah redan i budgeten för kalenderåret 2017-2018.

Enligt järnvägsbyråns rapporter kommer styrelsen sannolikt att slutföra en detaljerad kostnadsberäkning för rutterna senast den 31 december i år.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...