Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2017
Senaste Nytt

Kina och Nepal bygger järnväg över Himalaya

Nepalesiska huvudstaden Kathmandus järnvägsstation är nog behov av förnyelse. Kina kan bidra med hjälpande hand, men Indien betraktar Kinas expansiva järnvägsplaner i Nepal med stor misstänksamhet. Foto: Abhishek Singh, Kathmandu, Nepal
Nepalesiska huvudstaden Kathmandus järnvägsstation är nog behov av förnyelse. Kina kan bidra med hjälpande hand, men Indien betraktar Kinas expansiva järnvägsplaner i Nepal med stor misstänksamhet. Foto: Abhishek Singh, Kathmandu, Nepal
Publicerad av
Markku Björkman - 01 dec 2017

Kina och Nepal har kommit överens om att påbörja bygget av en järnvägslinje över Himalaya, rapporterar Sveriges Radio.  Utbyggnaden av vägar och järnvägar i området har tidigare skapat konflikt med grannlandet Indien, som protesterar mot ökat kinesiskt inflytande.

En historisk järnvägslinje mellan Kina och Nepal – förbi världens högsta berg Mount Everest – kan snart komma att bli verklighet, efter en ny överenskommelse i Peking i torsdags.

Under sitt besök i Kinas huvudstad gjorde Nepals utrikesminister Krishna Bahadur Mahara nyligen klart att Nepal välkomnar kinesiska pengar för att få tillgång till nya vägar och järnvägar. Idag är Nepal fattigt och har stora problem med transporter. Pengar från Kina innebär en chans att göra landet mindre isolerat. 

Kinesiska och nepalesiska politiker har diskuterat en järnväg mellan länderna vid upprepade tillfällen under mer än tio år. Det oroar indiska politiker som protesterar mot att Kina samtidigt ökar sin militära kontroll över Himalaya.

Så sent som i slutet av augusti i år stoppades ett kinesiskt vägbygge i det omstridda gränsområdet Doklam eller Donglang som både Kina och Bhutan gör anspråk på. Bygget ledde till militär upptrappning och en kris mellan Kina och Indien, som ser området som strategiskt viktigt för att behålla kontrollen över Indiens östra del.

Redan 2006 öppnades en snabbtågslinje mellan Peking och Tibets största stad Lhasa. I dag finns kinesiskt tåg till den tibetanska staden Shigatse som ligger bara 25 mil från den nepalesiska gränsen.

Källa: Sveriges Radio

 

Annons

Från vänster: Karin Wallin, infrastrukturstrateg Region Örebro län, Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande, Örebro län, Tomas Eneroth, infrastrukturminister, Patrik Saxvall, planeringsdirektör Green Cargo, Mats Erkén, VD Scandfibre Logistics, Magnus Andersson, kommunstyrelsens ordförande, HallsbergBakre raden från vänster: Anders Björnsson, utredare Trafikverket, Magnus Persson, senior rådgivare Region Örebro län. Foto: Green Cargo
Från vänster: Karin Wallin, infrastrukturstrateg Region Örebro län, Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande, Örebro län, Tomas Eneroth, infrastrukturminister, Patrik Saxvall, planeringsdirektör Green Cargo, Mats Erkén, VD Scandfibre Logistics, Magnus Andersson, kommunstyrelsens ordförande, HallsbergBakre raden från vänster: Anders Björnsson, utredare Trafikverket, Magnus Persson, senior rådgivare Region Örebro län. Foto: Green Cargo

Green Cargo i Hallsberg fick ministerbesök

Nyligen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth, tillsammans med representanter från Region Öreb...