Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Ny tågdepå för Öresundstågen klar november 2019

Eitech vinner uppdrag för ny tågdepå i Kärråkra som omfattar totalt 26 000 kvadratmeter fördelat på fem byggnader. I Eitechs åtagande ingår ansvar för tekniska installationer inom kraft, belysning, brand, tele & säkerhet, ventilation, rör och styr. Bild: Uulas arkitekter
Eitech vinner uppdrag för ny tågdepå i Kärråkra som omfattar totalt 26 000 kvadratmeter fördelat på fem byggnader. I Eitechs åtagande ingår ansvar för tekniska installationer inom kraft, belysning, brand, tele & säkerhet, ventilation, rör och styr. Bild: Uulas arkitekter
Publicerad av
Christer Wiik - 30 nov 2017

Eitech har vunnit ett nytt uppdrag i anslutning till uppförandet av en ny tågdepå för Öresundstågen i Hässleholm. Uppdraget genomförs i samverkan med NCC och Region Skåne i två faser, där fas 1 innebär att bygghandlingar tas fram för underlag till investeringsbeslut. Vid ett investeringsbeslut övergår entreprenaden i fas 2. Den nya moderna tågdepån i Kärråkra, Hässleholm, omfattar totalt 26 000 kvadratmeter fördelat på fem byggnader. Depån ska vara klar i november 2019 och byggs för att underhålla, reparera, förvara och städa Öresundstågen. Det skriver Eitech i ett pressmeddelande.

- Byggnationen av tågdepån är ett gott exempel på hur vi i komplexa projekt paketerar vår specialistkompetens inom elteknik på bästa sätt. Projektet kommer att drivas av Eitechs enhet specialiserad på att utföra stora projekt, och kompletteras med kompetens och resurser från våra lokala kontor i Malmö och Lund, säger Magnus Falkman, VD Eitech Electro AB.

I Eitechs åtagande ingår ansvar för tekniska installationer inom kraft, belysning, brand, tele & säkerhet, ventilation, rör och styr. Uppdraget rymmer även samordningsansvar för installationerna.
- Under 2017 har vi på Eitech stärkt vår verksamhet i Skåne för att tillgodose de höga krav som finns i samverkan och i komplexa projekt. Vi är stolta över att vårt långsiktiga fokus uppskattas av våra kunder och det nya uppdraget blir ett bra tillskott för att bygga upp regionen ytterligare, säger Magnus Karlsson, Regionchef Skåne inom Eitech Electro AB.

Eitech har redan startat igång projekteringsarbetet tillsammans med beställarens konsulter, ett arbete som sysselsätter cirka 15 medarbetare.
- Att arbeta nära beställaren i ett tidigt stadium ger oss goda möjligheter att tillsammans finna de rätta lösningarna ur ett förvaltningsperspektiv och till bästa pris, samtidigt som vi arbetar fram en produktionseffektiv lösning. När produktionen påbörjas på allvar under våren 2018 räknar vi att ha igång närmare 60 medarbetare från Eitech och våra underleverantörer, avslutar Magnus Karlsson.

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...