Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Framsteg för Norrbotniabanan

Norrbotniabanans sträckning. Karta: Norrbotniabanan
Norrbotniabanans sträckning. Karta: Norrbotniabanan
Publicerad av
Christer Wiik - 30 nov 2017

Nyligen tillstyrkte länsstyrelsen i Västerbotten järnvägsplanen för Norrbotniabanans första delsträcka mellan Umeå och Dåva. Planen är nu inlämnad för fastställelse. Det skriver Trafikverket på sin nyhetsportal. ”Denna dryga mil är verkligen en viktig milstolpe i projektet. Vi har uppfyllt målet och klarat det här med en väldigt pressad tidplan”, säger Lars Bergdahl, projektchef på Trafikverket.

Projektledaren Marie Eriksson har tillsammans med sin projektorganisation och leverantören Tyréns jobbat hårt för att få det här klart på utsatt tid, skriver Trafikverket.
Enligt Trafikverket så tuffar Norrbotniabanan nu vidare med järnvägsplaner från Dåva-Skellefteå i tre delprojekt där vi nu arbetar med linjestudier. Dessa kommer att presenteras vid samråd under 2018.
- Vi planerar för att kunna byggstarta Umeå-Dåva under 2018 enligt den politiska inriktning som finns, berättar Lars Bergdahl. Det innebär i första hand förberedande markarbeten. 

Projekt Norrbotniabanan finns med i förslaget till nationell transportplan som nu är på remiss. Till våren tar regeringen beslut om den nya transportplanen och därefter kan projektet starta projekteringen och byggandet av delen Umeå-Skellefteå.
Källa: Trafikverket

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...