Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2017
Senaste Nytt

Jernkontoret: ”Det fattas pengar till underhåll av järnväg”

Foto: Mostphotos
Foto: Mostphotos
Publicerad av
Christer Wiik - 29 nov 2017

Nu skickar Jernkontoret och Svemin gemensamt sina synpunkter över Trafikverkets förslag till nationell plan för trafiksystemet 2018–2029. Jernkontoret och Svemin är i huvudsak positiva till Trafikverkets förslag, men tveksamma till att anslagen för underhåll och reinvesteringar i järnvägen räcker. Det skriver Jernkontoret i ett pressmeddelande.

– Underhåll får inte fungera som en regulator i statens ettåriga budgetar. Alla aktörer involverade i underhåll måste få bra planeringsförutsättningar, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.

Jernkontoret välkomnar de stora höjningarna av anslagen under perioden men är ändå tveksamma till att den angivna ekonomiska ramen räcker till för att ens vidmakthålla dagens funktionalitet och att eliminera eftersläpande underhåll utan anser att det krävs ytterligare ökade resurser för drift och underhåll och att detta bör prioriteras före större nyinvesteringar.

Trafikverket föreslår att nedprioritera underhåll i de mer lågtrafikerade delarna av järnvägs- och vägnätet.
– Våra industrier har sin verksamhet utanför storstadsregionerna och är beroende av fungerande infrastruktur i hela landet. Vi står för cirka tio procent av Sveriges samlade exportvärde, det är inte rimligt att vi prioriteras bort, säger Bo-Erik Pers.

Jernkontoret pekar på möjligheten för Trafikverket att agera proaktivt för att bland annat anpassa regelverk och infrastruktur till elektrifiering av transporter och införande av autonoma fordon.
– Flera företag inom gruv- och stålindustrin är engagerade i konsortiet kring elväg Gävle. Vi vill gärna se en utbyggnad av elvägnätet i Bergslagen och ut till Gävle hamn, exempelvis genom elektrifiering av uppförsbackar, säger Bo-Erik Pers.

 

Annons

Från vänster: Karin Wallin, infrastrukturstrateg Region Örebro län, Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande, Örebro län, Tomas Eneroth, infrastrukturminister, Patrik Saxvall, planeringsdirektör Green Cargo, Mats Erkén, VD Scandfibre Logistics, Magnus Andersson, kommunstyrelsens ordförande, HallsbergBakre raden från vänster: Anders Björnsson, utredare Trafikverket, Magnus Persson, senior rådgivare Region Örebro län. Foto: Green Cargo
Från vänster: Karin Wallin, infrastrukturstrateg Region Örebro län, Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande, Örebro län, Tomas Eneroth, infrastrukturminister, Patrik Saxvall, planeringsdirektör Green Cargo, Mats Erkén, VD Scandfibre Logistics, Magnus Andersson, kommunstyrelsens ordförande, HallsbergBakre raden från vänster: Anders Björnsson, utredare Trafikverket, Magnus Persson, senior rådgivare Region Örebro län. Foto: Green Cargo

Green Cargo i Hallsberg fick ministerbesök

Nyligen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth, tillsammans med representanter från Region Öreb...