Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2017
Senaste Nytt

Spårvagnsstäderna arrangerade seminarium

Stockholms trafikborgarråd, Daniel Hellden (MP), berättade om spårvägssatsningar i Stockholms län. Foto: Christer Wiik
Stockholms trafikborgarråd, Daniel Hellden (MP), berättade om spårvägssatsningar i Stockholms län. Foto: Christer Wiik
Rasmus Holscher, vd Holscher Design, berättade om det högaktuella danska duospårvägsprojektet, Aarhus Letbane i Jylland. Foto: Christer Wiik
Rasmus Holscher, vd Holscher Design, berättade om det högaktuella danska duospårvägsprojektet, Aarhus Letbane i Jylland. Foto: Christer Wiik
Spårvagnsstädernas kanslichef, Hans Cruse, var moderator under seminariet. Foto: Christer Wiik
Spårvagnsstädernas kanslichef, Hans Cruse, var moderator under seminariet. Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 17 nov 2017

Om ett år rullar Spårväg City förbi Sergels torg och upp på Klarabergsgatan i centrala Stockholm. Banan får därmed koppling till huvudstadens centralstation. "Det blir ett lyft för spårvägen och ger en ny utformning av Stockholm". Det säger Daniel Helldén, (MP) trafikborgarråd i Stockholms stad. Han var en av talarna under Spårvagnsstädernas höstseminarium, som nyligen ägde rum i centrala Stockholm.

Spårväg Citys förlängning mot centralstationsområdet är direkt avhängigt de nu pågående upprustningsarbetena kring Sergels torg. Dessa förstärkningsarbeten är nu i sin slutfas och under nästa år kommer den andra etappen av Spårväg City-projektet att intensifieras med invigning december 2018.

Daniel Helldén redogjorde även kort om andra spårvägsprojekt som är aktuella i Stockholms län, däribland Tvärbanan och Spårväg syd. Nyligen öppnade Tvärbanan i sin fulla sträckning mellan Solna station i norr till station Sickla i Nacka, en nyöppnad hållplats som nu ger Tvärbanan direktkoppling till Saltsjöbanan.
Tvärbanan ska nu förlängas ytterligare i norr. Banan ska bland annat få en hållplats vid Bromma flygplats.  Enligt Helldén har Stockholms stad nyligen framförhandlat nödvändig mark i anslutning till flygplatsen för att ge plats åt spårvägsdragningen.  
Från Bromma flygplats kommer Tvärbanan att passera stadsdelarna Rissne respektive Ursvik i Sundbyberg. Därefter passeras Kista i nordvästra Stockholm. Slutstation blir Helenelund i Sollentuna kommun, där Tvärbanan får direktkoppling till pendeltågsnätet, i riktning mot Arlanda och Uppsala i norr och Södertälje i söder. Några datum om byggstart och invigning ville dock inte trafikborgarrådet gå ut med än.  

Rasmus Holscher, vd Holscher Design, berättade om det högaktuella danska duospårvägsprojektet, Aarhus Letbane i Jylland. Det handlar om en ny spårväg genom centrala Århus som kopplar ihop järnvägarna Grenåbanan (norrut) respektive Odderbanan (söderut). Enligt Rasmus ska banan kunna tas i trafik nu redan innan årsskiftet. (Läs mer om seminariet i Nr.6 av Nordisk Infrastruktur)

Text: Christer Wiik 

 

 

 

 

 

 

Annons

Från vänster: Karin Wallin, infrastrukturstrateg Region Örebro län, Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande, Örebro län, Tomas Eneroth, infrastrukturminister, Patrik Saxvall, planeringsdirektör Green Cargo, Mats Erkén, VD Scandfibre Logistics, Magnus Andersson, kommunstyrelsens ordförande, HallsbergBakre raden från vänster: Anders Björnsson, utredare Trafikverket, Magnus Persson, senior rådgivare Region Örebro län. Foto: Green Cargo
Från vänster: Karin Wallin, infrastrukturstrateg Region Örebro län, Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande, Örebro län, Tomas Eneroth, infrastrukturminister, Patrik Saxvall, planeringsdirektör Green Cargo, Mats Erkén, VD Scandfibre Logistics, Magnus Andersson, kommunstyrelsens ordförande, HallsbergBakre raden från vänster: Anders Björnsson, utredare Trafikverket, Magnus Persson, senior rådgivare Region Örebro län. Foto: Green Cargo

Green Cargo i Hallsberg fick ministerbesök

Nyligen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth, tillsammans med representanter från Region Öreb...