Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Spårvagnsstäderna arrangerade seminarium

Stockholms trafikborgarråd, Daniel Hellden (MP), berättade om spårvägssatsningar i Stockholms län. Foto: Christer Wiik
Stockholms trafikborgarråd, Daniel Hellden (MP), berättade om spårvägssatsningar i Stockholms län. Foto: Christer Wiik
Rasmus Holscher, vd Holscher Design, berättade om det högaktuella danska duospårvägsprojektet, Aarhus Letbane i Jylland. Foto: Christer Wiik
Rasmus Holscher, vd Holscher Design, berättade om det högaktuella danska duospårvägsprojektet, Aarhus Letbane i Jylland. Foto: Christer Wiik
Spårvagnsstädernas kanslichef, Hans Cruse, var moderator under seminariet. Foto: Christer Wiik
Spårvagnsstädernas kanslichef, Hans Cruse, var moderator under seminariet. Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 17 nov 2017

Om ett år rullar Spårväg City förbi Sergels torg och upp på Klarabergsgatan i centrala Stockholm. Banan får därmed koppling till huvudstadens centralstation. "Det blir ett lyft för spårvägen och ger en ny utformning av Stockholm". Det säger Daniel Helldén, (MP) trafikborgarråd i Stockholms stad. Han var en av talarna under Spårvagnsstädernas höstseminarium, som nyligen ägde rum i centrala Stockholm.

Spårväg Citys förlängning mot centralstationsområdet är direkt avhängigt de nu pågående upprustningsarbetena kring Sergels torg. Dessa förstärkningsarbeten är nu i sin slutfas och under nästa år kommer den andra etappen av Spårväg City-projektet att intensifieras med invigning december 2018.

Daniel Helldén redogjorde även kort om andra spårvägsprojekt som är aktuella i Stockholms län, däribland Tvärbanan och Spårväg syd. Nyligen öppnade Tvärbanan i sin fulla sträckning mellan Solna station i norr till station Sickla i Nacka, en nyöppnad hållplats som nu ger Tvärbanan direktkoppling till Saltsjöbanan.
Tvärbanan ska nu förlängas ytterligare i norr. Banan ska bland annat få en hållplats vid Bromma flygplats.  Enligt Helldén har Stockholms stad nyligen framförhandlat nödvändig mark i anslutning till flygplatsen för att ge plats åt spårvägsdragningen.  
Från Bromma flygplats kommer Tvärbanan att passera stadsdelarna Rissne respektive Ursvik i Sundbyberg. Därefter passeras Kista i nordvästra Stockholm. Slutstation blir Helenelund i Sollentuna kommun, där Tvärbanan får direktkoppling till pendeltågsnätet, i riktning mot Arlanda och Uppsala i norr och Södertälje i söder. Några datum om byggstart och invigning ville dock inte trafikborgarrådet gå ut med än.  

Rasmus Holscher, vd Holscher Design, berättade om det högaktuella danska duospårvägsprojektet, Aarhus Letbane i Jylland. Det handlar om en ny spårväg genom centrala Århus som kopplar ihop järnvägarna Grenåbanan (norrut) respektive Odderbanan (söderut). Enligt Rasmus ska banan kunna tas i trafik nu redan innan årsskiftet. (Läs mer om seminariet i Nr.6 av Nordisk Infrastruktur)

Text: Christer Wiik 

 

 

 

 

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...