Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Green Cargo invigde Eskilstunas nya bangård

Foto: Green Cargo
Foto: Green Cargo
Publicerad av
Christer Wiik - 14 nov 2017

Den 13 november invigdes Eskilstunas nya bangård med en loktur av Green Cargos vd Jan Kilström. ”Det är en tydlig satsning och del av företagets tillväxtstrategi”, skriver bolaget i ett pressutskick.

– I och med den nya bangården får vi en bra samverkan genom vår tåg- och verkstadsproduktion. Vår vagnverkstad ligger mer rätt i det logistiska flödet och vi får en kortare rangering för våra vagnar, som sparar både tid och kapacitet. Vi råder bot på den kapacitetsbrist vi har haft och kommer inte behöva använda Folkesta som en avlastningsterminal i samma utsträckning. Genom att ha Eskilstuna som hubb för alla containertransporter till östkusten kan vi erbjuda effektiva och punktliga transporter mellan hela Mälardalen och Göteborg. Den nya bangården kommer att ge en högre effektivitet för våra kunder och i vår egen verksamhet, säger Jan Kilström.

Första diskussion om en ny bangård togs mellan Eskilstuna kommun och Green Cargo under sommaren och hösten 2015. Green Cargo var en av fastighetsägarna på bangårdsområdet, tillsammans med Trafikverket och Train Alliance.

Eskilstuna kommun behövde tillgång till bangårdsområdet, dels för att få utrymme för att bygga en ny servicedepå och verkstad för persontåg, som de skulle hyra ut till entreprenören MÄLAB, men också för att öppna upp möjligheter för att utveckla stadsdelsdelen och kunna bygga nya bostäder.

Möten med kommunen och Green Cargo satte fart runt årsskiftet 2015-2016. I december 2016 tecknades avtal för en ny bangård. Sedan gick det snabbt. Upphandling av entreprenörer skedde i juli 2017, byggstart startade i augusti och nu i november står bangården klar.

– Det här projektet är ett bra exempel på hur bra det blir när vi samlas runt ett gemensamt mål. Samarbetet med kommunen och valda entreprenörer har fungerat precis som det ska. Vi ökar vår verksamhet här i Eskilstuna och jag vet att det är tack vare ett fantastiskt jobb från alla medarbetare. Det här är ett bevis på hur vi gör Green Cargo starkare tillsammans, avslutar Jan Kilström.

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...