Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Erixon och Eneroth lade första rälsen för Kardonbanan  

Trafikverkets generaldirektör, Lena Erixon och Infrastrukturminister Tomas Eneroth, vid den symboliska rälsläggningen. Foto: Norrköpings Hamn
Trafikverkets generaldirektör, Lena Erixon och Infrastrukturminister Tomas Eneroth, vid den symboliska rälsläggningen. Foto: Norrköpings Hamn
Publicerad av
Christer Wiik - 14 nov 2017

En symbolisk rälsläggning markerade startskottet för ny järnväg till Norrköpings Hamn. Det handlar om bygget av Kardonbanan, en sju kilometer lång elektrifierad godsjärnväg som binder samman Norrköpings hamn på Händelö med stambanan.

Startskottet skedde genom en symbolisk rälsläggning i hamnen, Kardonbanans slutdestination. På plats fanns både Infrastrukturminister Tomas Eneroth, Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och Lars Stjernqvist, kommunstyrelsens ordförande (S) i Norrköping, som symboliskt la en bit räls som avstamp för bygget.
– Målet med Kardonbanan är att förstärka godskapaciteten och på ett smart sätt dra fördel av tidigare gjorda satsningar. Kardonbanan är historiskt viktig för Norrköping och också för Sverige, satsningen skapar möjlighet för företag att både vilja etablera och investera i staden, sa Tomas Eneroth, Infrastrukturminister, under byggstartsceremonin för Kardonbanan.

–Äntligen, 25-30 års förhandling och diskuterande förvandlas till praktisk handling, säger Lars Stjernqvist, kommunstyrelsens ordförande (S) i Norrköping.
Syftet med den nya järnvägen är att effektivisera hanteringen av gods och öka andelen gods som fraktas på järnväg. Det innebär mer miljövänliga transporter och för Norrköpings hamn är Kardonbanan betydelsefull.
– Det här är väldigt efterlängtat. Vi har jobbat för det här projektet under många år så det är en stor dag, säger Ola Hjärtström, marknadschef på Norrköpings Hamn.
Projektet drivs av Trafikverket tillsammans med Norrköpings kommun.
Källa: Norrköpings Hamn

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...