Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Jernhusen säljer 300 byggrätter vid Malmö Centralstation

Bild: Jernhusen.
Bild: Jernhusen.
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 13 nov 2017

HSB och Wästbygg har tecknat förvärvsavtal med Jernhusen om 300 bostadsbyggrätter vid Malmö Centralstation i den nya stadsdelen Södra Nyhamnen. 

– Tillsammans skapar vi en attraktiv och levande stadsdel i centralstationsområdet, säger Ann Wiberg, affärsområdeschef Stadsprojekt på Jernhusen.

HSB och Wästbygg har förvärvat byggrätter i området som ligger öster om kontorsfastigheten Glasvasen i centralstationsområdet.

–   HSB Malmö är otroligt glada för att få vara med och bygga bostäder i Malmös nya stadsdel. Vi erbjuder HSB:s medlemmar och bosparare ett nytt boende i ett centralt och attraktivt läge, säger Michael Carlsson, vd på HSB Malmö. Tillsammans med Jernhusen ska vi utveckla denna stadsdel nära kommunikationer och service.

–   Det känns spännande och inspirerande för Wästbygg att vara en del av Södra Nyhamnens utveckling och kunna omsätta våra höga ambitioner och hållbarhetsarbete på ett av Malmös bästa centrala lägen, säger Magnus Björkander, regionchef i syd på Wästbygg Projektutveckling. 

Jernhusen inledde utvecklingen av Södra Nyhamnen 2009 och det planarbete som pågår gör det möjligt att i hela området utveckla drygt 500 bostäder och cirka 1600 arbetsplatser, inklusive domstolsfastigheten.

–   Det finns ett stort intresse att vara med och utveckla bostäder i detta fina läge. Vi har lagt stort fokus på att hitta samarbetspartners som delar vår höga ambitionsnivå för området när det gäller utformning, gestaltning och hållbarhet, säger Ann Wiberg.

Affärerna är villkorade av lagakraftvunnen detaljplan, vilket väntas ske våren 2018.

Några färdiga och pågående projekt i Södra Nyhamnen

  • Kontorshuset Glasvasen är inflyttat 2016: cirka 300 arbetsplatser.
  • Kontorshuset Foajén börjar byggas hösten 2017: cirka 500 arbetsplatser.
  • Bostadshuset Malmö Living byggs av Veidekke Bostad som förvärvat byggrätten av Jernhusen: 86 bostäder med inflyttning 2019-2020.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons