Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Moderniserad Bergslagsbana gynnar godset

Kejsarbäckens nybyggda mötesstation. Foto: Trafikverket
Kejsarbäckens nybyggda mötesstation. Foto: Trafikverket
Publicerad av
Christer Wiik - 13 nov 2017

Järnvägen Bergslagsbanan, mellan Kil och Ställdalen, har nu rustats upp. När gods transporteras norr om Vänern avlastas både Västra stambanan och Värmlandsbanan. Det skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

Bergslagsbanan mellan Gävle och Göteborg är ett viktigt godsstråk. Banan är nu redo för mer godstrafik. Upprustningen av sträckan Kil–Ställdalen innebär att tågen kan fjärrstyras hela vägen vilket ökar kapaciteten för godstrafik, men också för persontrafik.

När det gäller Västra stambanan avlastas den södra delen, genom den ökade kapaciteten på Bergslagsbanan.
– Vi har byggt sex nya mötesstationer, sett över plankorsningarna samt infört fjärrblockering för att öka kapaciteten för gods- och persontrafiken, säger projektledare Mark Jones på Trafikverket.

Nu kan långa tåg både mötas och köra om varandra på alla stationerna, mellan Kil och Ställdalen. Nya mötesspår har byggts vid Kejsarbäcken (fd Bredsjö södra), Geijersdal, Herrhult och Sandmon. Hällefors mötesspår har förlängts och en ny gång- och cykelbro gör det säkert att passera där. Daglösens station och 16 plankorsningar har byggts om.

Moderniseringen av den 14 mil långa sträckan inleddes 2014, och stråket väster om Vänern är nu ett alternativ till Västra stambanan.
– Investeringen ingår i vår stora satsning som gör järnvägen mer tillförlitlig och robust så att mer gods kan gå på järnväg, vilket på sikt också bidrar till en mer hållbar samhällsutveckling, säger Håkan Wennerström, regiondirektör Trafikverket.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons