Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Del av Roslagsbanan stängs av

Roslagsbanan. Foto: Christer Wiik
Roslagsbanan. Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 13 nov 2017

Helgen den 18–19 november är tågtrafiken avstängd mellan Djursholms Ösby och Tibble på Roslagsbanan, nordost om Stockholm. Dessutom är järnvägsövergången vid Danderydsvägen avstängd. Orsaken till den tillfälliga avstängningen handlar om arbeten för förhöjd säkerhet samt bullerskyddsåtgärder. Det meddelar Stockholms läns landsting, SLL, på sin nyhetsportal. 

Under avstängningen sker bland annat renoveringsarbeten vid järnvägsövergången vid Danderydsvägen. Övergången ska förses med ny asfalt och nya hinderdetektorer som ökar säkerheten vid korsningen genom att skicka en signal om stopp av tåg om en bil fastnar mellan bommarna. SLL och dess entreprenörer genomför även renovering av bullerskydd på sträckan mellan Djursholms Ösby och Enebyberg.
Källa: SLL

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons