Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Nya mötesspår ska öka punktligheten på Ystadbanan

Ystad station. Foto: Wikipedia / Jorchr
Ystad station. Foto: Wikipedia / Jorchr
Publicerad av
Christer Wiik - 10 nov 2017

För att kunna öka flexibiliteten och punktligheten på Ystadbanan, bygger Trafikverket två mötesspår. I somras togs mötesspåret i Skabersjö i bruk, och i december 2017 kommer ytterligare ett mötesspår att stå klart, vid Vilhelmsborg (Svarte). Det skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

Förbättringen av Ystadbanan är en del i arbetet med att skapa en säkrare järnväg med bättre framkomlighet. Med ökad transportkvalitet på Ystadbanan ges också förutsättningar för ökad regional utveckling och förbättrade möjligheter att knyta ihop sydöstra och västra Skåne.
Källa: Trafikverket

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons