Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Första ”vätgaståget” för regionaltrafik i startblocken

Foto: Alstom
Foto: Alstom
Publicerad av
Simon Matthis - 08 nov 2017

Alstom har med framgång genomfört tester av vätgasdrivna Coradia iLint på en testbana i Tjeckien. Tåget är nu i certifieringsprocessen. Coradia iLint drivs av en vätgasbränslecell som producerar elenergi för drivlinan.

– Vi är först med att utveckla regionaltåg som är vätgasdrivna, säger Didier Pfleger, vice president för Alstom i Tyskland och Österrike till l’Usine Nouvelle.

Tågen skulle kunna ersätta dieseldrivna regionaltåg som är vanliga i Tyskland. I Tyskland är 40-50 procent av de regionala linjerna inte elektrifierade. Alstom har utvecklat tekniken med stöd från tyska staten och förbundsländerna.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons