Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

MP-politiker: ”Dörrarna stängs för framtidens tunnelbana”

Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson, Stockholms läns landsting. Foto: Fredrik Hjertling
Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson, Stockholms läns landsting. Foto: Fredrik Hjertling
Publicerad av
Christer Wiik - 08 nov 2017

När SL häver avtalet för ett nytt signalsystem på röda linjen så parkerar de samtidigt den miljardsatsning landstinget gjort på förarlösa tåg.
-Jag är besviken. Nu försvinner möjligheten till den ökade turtäthet som förarlösa tåg kan erbjuda, säger Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson, Stockholms läns landsting. 

Trafikförvaltningen har hävt avtalet med leverantören av röda linjens signalsystem. Orsaken är att signalsystemet inte har levererats i tid och förtroendet är förbrukat. Tyvärr betyder det även att möjligheten till förarlös tunnelbana på röda linjen ställs in.
- Vi vill omgående påbörja en ny upphandling av signalsystemet. Med självkörande tåg kan turtätheten och punktligheten öka och då minskar trängseln. Miljöpartiet tänker inte ge upp moderniseringen och automatiseringen av tunnelbanan, säger Malin Karlsson (MP) i Stockholms läns landsting.

Ett nytt signalsystem är en förutsättning för att förarlösa tåg ska bli verklighet i Stockholm. En lösning som gör det möjligt att köra tunnelbana med tvåminuterstrafik på röda linjen. Den typen av modern tunnelbana som är standard i till exempel Köpenhamn, Rom och Barcelona behöver bli standard även vid utbyggnad och upprustning av tunnelbanan i Stockholmsregionen.
- Det här är framtidens kollektivtrafik. Depån står färdig, de nya tågen kan köras förarlöst, landstinget har investerat tid och pengar på att förbereda för automatiserad drift på röda linjen. Vi kan inte backa nu, säger Malin Karlsson (MP).

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...