Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Så påverkas kollektivtrafiken i Göteborg under EU-toppmötet

Spårvagnslinje 5 är en av flera linjer som kommer att påverkas när Polisen spärrar av den 15-17 november. Foto: Eddie Löthman
Spårvagnslinje 5 är en av flera linjer som kommer att påverkas när Polisen spärrar av den 15-17 november. Foto: Eddie Löthman
Publicerad av
Christer Wiik - 07 nov 2017

Det blir stora störningar i kollektivtrafiken den 15-17 november när ett EU-toppmöte arrangeras i Göteborg. Resenärer uppmanas vara ute i god tid och räkna med förseningar. Det skriver Västtrafik i ett pressmeddelande.

EU-toppmötet som äger rum i Eriksbergshallen i Göteborg den 17 november förväntas ge störningar i trafiken under flera dagar. Trafikomläggningar påverkar buss-, spårvagns- och färjetrafiken i Göteborg. Även den anropsstyrda trafiken med färdtjänst och sjukresor påverkas.
— Vi drar inte in några linjer, men ett antal hållplatser dras in och en del turer tar andra vägar. Rådet till våra resenärer är att vara ute i god tid och att hålla sig uppdaterade via vår hemsida, säger Sven-Erik Holta, trafikplanerare på Västtrafik.

Mellan den 15-17 november spärrar Polisen av två områden för all trafik, runt Gothia Towers och runt Eriksberg.
Den 16 och 17 november påverkas trafiken också av att Polisen ska eskortera ankommande delegater till Gothia Towers på torsdag eftermiddag/kväll och från Eriksbergshallen på fredag eftermiddag Det kan innebära flera tillfälliga avspärrningar och stora förseningar i trafiken.
— Det kan bli rejält krångligt att ta sig fram och förändringar kan ske med mycket kort varsel. Vi kommer att ha informatörer och trafikledare ute vid berörda hållplatser för att hjälpa våra kunder och förare att ta sig fram så smärtfritt som möjligt, säger Sven-Erik Holta.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...