Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

Då rullar Göteborgs nya spårvagnar ut

Exteriört får de nya vagnarna, M33, den göteborgska spårvagnsdesignen i spårvagnsblått och -beige, i linje med de tidigare vagnsmodellerna M31 och M32. Foto: Bombardier
Exteriört får de nya vagnarna, M33, den göteborgska spårvagnsdesignen i spårvagnsblått och -beige, i linje med de tidigare vagnsmodellerna M31 och M32. Foto: Bombardier
Interiör från Göteborgs nya spårvagn M33. Foto: Bombardier
Interiör från Göteborgs nya spårvagn M33. Foto: Bombardier
Publicerad av
Christer Wiik - 06 nov 2017

I början av 2018 inleds tillverkningsfasen för Göteborgs nya spårvagnar M33. De två första provvagnarna väntas till den västsvenska staden under senvåren 2019. De ska köras 20 000 km vardera i linjetrafik med godkänt resultat innan leveransen av övriga 38 vagnar får starta. Det framgår av ett nyhetsbrev från Göteborgs Spårvägar.

En modern spårvagn som smälter in i Göteborgs stadsbild – det är ledorden för form och design av Göteborgs nya spårvagn M33. Arbetet har skett i samråd mellan Västtrafik, Bombardier, Göteborgs Spårvägar och Göteborgs Stad.
Formen på den nya spårvagnen har bland annat baserats på säkerhets- och tillgänglighetskrav. Det handlar bland annat om på- och avstigning, passagerarytor som placering av sittplatser och funktionsytor för exempelvis rullstolar och barnvagnar. De nya spårvagnarna kommer att ha betydligt större flexibla ytor, där bland annat rullstolar och barnvagnar kan stå. Möjligheterna till ett effektivt tekniskt underhåll har också setts över i arbetet.
Källa: Göteborgs Spårvägar 

Fakta nya spårvagnar i Göteborg: 
Tillverkare: Bombardier
Längd: 33 meter, vilket är något längre än dagens spårvagnar.
Leverans: De två första provvagnarna kommer 2019. 
Totalt antal nya vagnar: 40 stycken.
Källa: Västrafik

 

 

 

 

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons