Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Amtrak återupptog tågtrafiken till Roanoke, Virginia

Nu har Blue Ridge Mountains - linjen öppnats igen. Denna  nordöstra regionala service söderut förlängdes från Lynchburg. Detta är den fjärde sträckan som Amtrak har öppnat igen i delstaten Virginia sedan 2009. Foto: Amtrak
Nu har Blue Ridge Mountains - linjen öppnats igen. Denna nordöstra regionala service söderut förlängdes från Lynchburg. Detta är den fjärde sträckan som Amtrak har öppnat igen i delstaten Virginia sedan 2009. Foto: Amtrak
Publicerad av
Markku Björkman - 02 nov 2017

Trettioåtta år efter att det sista passagerartåget avgick från staden Roanoke i amerikanska delstaten Virginia återtog tågbolaget Amtrak nyligen passagerartrafiken till denna historiskt och kulturellt betydelsefulla stad med drygt 300 000 invånare, som ligger i regionen med natursköna Blue Ridge Mountains.

”Blue Ridge Mountains” - linjens nordöstra regionala service söderut förlängdes från Lynchburg. Detta är den fjärde sträckan som Amtrak har öppnat igen i delstaten Virginia sedan 2009.

Därmed är möjligt att resa med regionala nordöstratåget DSC 0391 mellan Boston och Roanoke, med uppehåll i Lynchburg, Charlottesville, Culpepper, Manassas, Burke Center, Alexandria, Washington, DC, Baltimore, Wilmington, Philadelphia, Newark, New York, New Haven, Providence och andra städer längs nordöstra korridoren. Kraftövergångar till dieseldrift från el genomförs på Washington Union Station.

Det första tåget lämnade Roanoke på sin nordvästra resa tisdagen den 31 oktober klockan 6:19.

Dagen innan genomförde Amtrak, Virginia Department of Rail och kollektivtrafik (DRPT) och staden Roanoke en offentlig ceremoni som officiellt ”sparkade igång servicen efter 38-årig paus”.

Flera hundra personer, som trotsade kallt väder under ceremonin hade möjlighet att bekanta sig med tåget och dess nyrenoverade Amfleet- vagnar.

- Järnvägsservice är en viktig övergripande transportlösning för Virginia. Vi ser fram emot att kunna fortsätta vårt partnerskap med DRPT och andra städer för att ytterligare utöka järnvägstjänsterna i Virginia, sade Amtraks vice vd och koncernens före detta verkställande direktör Wick Moorman i sitt öppningstal.

Källa: Railway Age

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...