Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Alstom levererar ytterligare tåg till Östgötatrafiken

Östgötatrafiken utökar sin Coradia Nordic-flotta. Foto: Kasper Dudzik
Östgötatrafiken utökar sin Coradia Nordic-flotta. Foto: Kasper Dudzik
Publicerad av
Christer Wiik - 02 nov 2017

Alstom kommer att leverera ytterligare tre Coradia Nordic tåg till Östgötatrafiken utöver deras nuvarande flotta på 15 tåg. De nya tågen ska levereras under våren 2019. Tågen kommer att byggas vid Alstoms produktionsanläggning i Salzgitter i Tyskland.

De Coradia Nordic-tåg som nu levereras till Östgötatrafiken består av fyra vagnar, är 74 meter långa, och har en kapacitet för upp till 510 passagerare. Tågen kommer att köras med en maximal hastighet på 160 km/h. Coradia-tågen kännetecknas av modularitet, säkerhet och prestanda. 98 procent av tågets material är återvinningsbart.

Alstom levererar för närvarande ytterligare 30 tåg till Skånetrafiken och dessa nya fordon för Östgötatrafiken kommer att vara ett tillägg till den produktionslinjen, främst för tillverkning av vagnkorgar.

- Jag är väldigt stolt över att Östgötatrafiken är så nöjda med våra tåg att de nu valde att utöka sin Coradia Nordic-flotta, som samproduceras med Skånetrafiken, säger Björn Asplund, VD för Alstom i Sverige.

Sedan 2002 har 280 regionala Coradia EMU (Electric Multiple Units) tåg sålts i Norden. Totalt har mer än 3000 regionaltåg sålts i Europa, och de används för närvarande i Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Spanien, Sverige och Storbritannien.

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons