Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Stadler vinner första servicekontraktet för FLIRT-tåg i Norge

Foto: Stadler
Foto: Stadler
Publicerad av
Christer Wiik - 27 okt 2017

NSB Gjøvikbanens ordförande Erik Røhne och Jürg Gygax, Executive Vice President på Stadler, har undertecknat ett treårigt underhållsavtal som omfattar tio FLIRT-tåg. För Stadler är det första underhållsavtalet för FLIRT-flottan i Norge. En befintlig underhållsanläggning i Lodalen, Oslo, kommer att anpassas för underhåll av Gjøvikbanens FLIRT-tåg.

Med start den 1 januari 2018 kommer Stadler utföra första linjens underhåll för tio av NSB Gjøvikbanens FLIRT-tåg. NSB Gjøvikbanen är ett dotterbolag till statliga tågoperatören NSB (Norges Statsbaner). 2008 upphandlade NSB de första 50 FLIRT-tågen av Stadler. Fram till 2020 kommer de att expandera sin flotta till 125 tåg vilket gör NSB-flottan till den största av Stadlers FLIRT-flottor. Dessa tåg är särskilt utformade för att klara norska vinterförhållanden med temperaturer ner till -40 grader Celsius. Stadler vann underhållskontraktet för tio FLIRT-tåg som körs av NSB Gjøvikbanen i en offentlig upphandlingsprocess och kommer att sköta underhållet till slutet av 2020, med möjlighet att utöka uppdragets varaktighet.

Underhållsuppdraget kommer att utformas med MTR Express i Sverige som modell. Där är Stadler ansvarig för ett komplett serviceunderhåll och har under två års tid levererat 100 procents tillgänglighet under rusningstid. Första linjens underhåll, som Stadler ansvarar för, omfattar förebyggande och åtgärdande underhållsarbete. Stadler kommer att anställa lokala underhållsexperter för uppdraget som kommer att utföras i den nyligen anpassade anläggningen ”Lodalen” i närheten av Oslos stadskärna.

Detta första underhållskontrakt för FLIRT i Norge är av stort värde för Stadler eftersom det gör det möjligt för företaget att expandera sin närvaro på servicemarknaden. Stadler utför i dag komplett service på Bybanens spårvägsflotta i Bergen och har i sin nordiska serviceregion även serviceanläggningar i Stockholm och Tillberga i Sverige samt i Aarhus i Danmark.

- Vi är mycket glada att ha vunnit denna upphandling som är ännu en viktig milstolpe på våra framtida fokusmarknader Norge och Norden. Vi är stolta över att leverera en hög tillgänglighet. Jag ser fram emot att snart påbörja arbetet tillsammans med NSB Gjøvikbanen och ge utmärkt service till passagerarna, säger Jürg Gygax, Executive Vice President på Stadler och ansvarig för Service-enheten.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...