Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Tunga lok hos Vossloh

Besökare hos Vosslohs monter på Elmia Nordic Rail. Foto: Christer Wiik
Besökare hos Vosslohs monter på Elmia Nordic Rail. Foto: Christer Wiik
Ronny Hjärtmyr, till vänster, och Klaus Hiller framför modeller på loken G6 och G18 från Vossloh. Foto: Elmia
Ronny Hjärtmyr, till vänster, och Klaus Hiller framför modeller på loken G6 och G18 från Vossloh. Foto: Elmia
Publicerad av
Christer Wiik - 12 okt 2017

Den tyska industrikoncernen Vossloh, specialiserad på tunga lok, är på plats på Elmia Nordic Rail. Här vill bolaget bland annat passa på att presentera det kraftfulla loket G18.

I Sverige marknadsför Vossloh två typer av lok. Dels den mindre varianten G6 med en dieselhydraulisk motor, dels den större varianten G18 som även finns med dieselelektrisk motor. Då får den beteckningen DE18. ”Det är ett effektivt lok som klarar väldigt höga laster” säger Ronny Hjärtmyr, försäljnings- och servicechef på Vossloh i Sverige.

Det mindre loket G6 används redan i Sverige, bland annat i Göteborgs hamn och av transportföretaget Mertz i Malmö, men än så länge har Vossloh inte hittat några kunder för G18 i Skandinavien.
Främst används G18 till tung växling och för korta distanser med höga laster.
– G18 är det mest kraftfulla loket i Europa med hytten i mitten. Den är extremt effektiv och uppfyller alla normer. Den har sålts över hela Europa men ännu har vi inte hittat något projekt i Sverige. Vi letar därför kunder här på mässan, säger Klaus Hiller, Vice President Sales and Service på Vossloh.oo
Källa: Vossloh / Elmia

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons