Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, okt, 17 2017
Senaste Nytt

Tunga lok hos Vossloh

Besökare hos Vosslohs monter på Elmia Nordic Rail. Foto: Christer Wiik
Besökare hos Vosslohs monter på Elmia Nordic Rail. Foto: Christer Wiik
Ronny Hjärtmyr, till vänster, och Klaus Hiller framför modeller på loken G6 och G18 från Vossloh. Foto: Elmia
Ronny Hjärtmyr, till vänster, och Klaus Hiller framför modeller på loken G6 och G18 från Vossloh. Foto: Elmia
Publicerad av
Christer Wiik - 12 okt 2017

Den tyska industrikoncernen Vossloh, specialiserad på tunga lok, är på plats på Elmia Nordic Rail. Här vill bolaget bland annat passa på att presentera det kraftfulla loket G18.

I Sverige marknadsför Vossloh två typer av lok. Dels den mindre varianten G6 med en dieselhydraulisk motor, dels den större varianten G18 som även finns med dieselelektrisk motor. Då får den beteckningen DE18. ”Det är ett effektivt lok som klarar väldigt höga laster” säger Ronny Hjärtmyr, försäljnings- och servicechef på Vossloh i Sverige.

Det mindre loket G6 används redan i Sverige, bland annat i Göteborgs hamn och av transportföretaget Mertz i Malmö, men än så länge har Vossloh inte hittat några kunder för G18 i Skandinavien.
Främst används G18 till tung växling och för korta distanser med höga laster.
– G18 är det mest kraftfulla loket i Europa med hytten i mitten. Den är extremt effektiv och uppfyller alla normer. Den har sålts över hela Europa men ännu har vi inte hittat något projekt i Sverige. Vi letar därför kunder här på mässan, säger Klaus Hiller, Vice President Sales and Service på Vossloh.oo
Källa: Vossloh / Elmia

Annons