Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, apr, 27 2018
Senaste Nytt

Snart rullar Bombardiers nya tunnelbanetåg i Stockholm

Michael Thulin, Annelie Andersson och Monica Öhlander på Bombardier, framför det nya C30-tåget som ska trafikera Stockholms tunnelbana. Foto: Elmia
Michael Thulin, Annelie Andersson och Monica Öhlander på Bombardier, framför det nya C30-tåget som ska trafikera Stockholms tunnelbana. Foto: Elmia
Publicerad av
Christer Wiik - 12 okt 2017

På Elmia Nordic Rail presenterar Bombardier sina projekt och trafiklösningar, men även kommande nyheter som Movia C30 Metro, de nya tågen som ska rulla i Stockholms tunnelbanesystem inom kort.

Den svenska delen av Bombardier har sina rötter i de anrika företagen Asea och Ericsson och har genom åren levererat tåg och järnvägssystem över hela landet.
Bombardier säger själv att man känner sig hemma i Norden och det nordiska klimatet. Här utvecklar och levererar man marknadsledande signal-, säkerhets- och trafikledningssystem, kostnadseffektiva underhållslösningar och driftsäkra rälsfordon med hög kapacitet för nordiska förhållanden året runt från norr till söder.

– Bombardier har en stark bas i Sverige där vi står för service och underhåll på en lång rad platser runt om i landet. Dessutom står vi för ett stort antal tågleveranser till många svenska bolag, säger Michael Thulin, business developer på Bombardiers signalsida.
I Sverige finns företaget i Västerås, Stockholm, Göteborg och Hässleholm och man står för underhållet i Falköping, Gävle, Kalmar, Luleå och Nässjö.

Stockholms nya tunnelbanetåg, C30, som ska börja trafikera röd linje i början av 2018.tillverkas på Bombardiers fabrik i tyska Hennigsdorf.

 

 

Annons

Annons

Annons

Dickursby järnvägsstation och viktig trafikknutpunkt norr om Helsingfors. Nästan alla fjärrtåg och största delen av närtågen, som trafikerar sydfinländska stambanan och direktbanan, stannar på Dickursby station. Tågbyte från fjärrtåg till närtåg eller vice versa går behändigt i Dickursby: Foto: VR
Dickursby järnvägsstation och viktig trafikknutpunkt norr om Helsingfors. Nästan alla fjärrtåg och största delen av närtågen, som trafikerar sydfinländska stambanan och direktbanan, stannar på Dickursby station. Tågbyte från fjärrtåg till närtåg eller vice versa går behändigt i Dickursby: Foto: VR

Finska avregleringen väcker intresse hos stora svenska aktörer

"Börjar i H:fors 2021"

Persontågtrafiken i Finland som ska öppnas upp för konkurrens väcker intresse hos de stora aktörerna...