Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, okt, 17 2017
Senaste Nytt

Fixerade spår och gröna rör hos S:t Eriks

Lars- Olof Nilsson, teknik- och utvecklingsansvarig hos S:t Eriks höll en utställarföreläsning på temat: ”Gröna betongrör och grön rörläggning”. Foto: Christer Wiik
Lars- Olof Nilsson, teknik- och utvecklingsansvarig hos S:t Eriks höll en utställarföreläsning på temat: ”Gröna betongrör och grön rörläggning”. Foto: Christer Wiik
Ett nära samarbete mellan S:t Eriks och RAIL ONE möjliggör utvecklandet av slab track-lösningar. Det är fixerade ballastfria spår som sitter fast direkt i betongkonstruktionen, Foto: Christer Wiik
Ett nära samarbete mellan S:t Eriks och RAIL ONE möjliggör utvecklandet av slab track-lösningar. Det är fixerade ballastfria spår som sitter fast direkt i betongkonstruktionen, Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 12 okt 2017

Under transportmässorna på Elmia lanserar S:t Eriks två stora nyheter – fixerade spår för höghastighetståg och miljösmarta betongräcken som ”äter” kväveoxid när solen lyser på dem.

S:t Eriks är en av marknadens största leverantörer av betong inom väg och järnväg. Bolaget är rikstäckande med tio tillverkande enheter runt om i Sverige från Piteå till Staffanstorp, där huvudkontoret ligger. Företaget täcker även Norge och Danmark.
– Vi kan hjälpa våra kunder med många väldigt olika produktförfrågningar. Kunden behöver kanske 10, 20 eller 50 olika produkter, och i vårt breda sortiment finns allt från kabelkanaler och kontaktledningsfundament till kompletta VA-system, bantrummor, betongräcken och alla typer av stödmurar, markplattor och natursten, Fredrik Adielson, affärsområdesansvarig på S:t Eriks.

En av årets nyheter som S:t Eriks presenterar på Elmia är slab track, fixerade ballastfria spår som sitter fast direkt i betongkonstruktionen, en teknik som används på flera håll runt om i världen för höghastighetståg. I Sverige finns det bland annat i delar av Citytunneln i Stockholm. Förutom ökad stabilitet vinner slab track också små men viktiga platsmarginaler på höjden, eftersom spåren är inbäddade i betongen. Det har betydelse till exempel vid tunnelbyggen.
– Vi brukade säga att vi har allt utom betongslipers, men nu kan vi alltså även erbjuda en lösning inom fixerat spår, så kallade slab track, säger Fredrik Adielson. Vi planerar att tillverka och leverera slab track-system i slutet av året och har därför nyligen ingått ett samarbete med det tyska företaget PCM RAIL.ONE AG, som står bakom slab track-systemet RHEDA 2000.

S:t Eriks visar i år upp sina nya betongräcken som är aktiverade med den patenterade impregneringsteknologin S:t Eriks Air Plus, som tar bort kväveoxid, NOX.
– Det sker en rening när solen lyser på denna speciella impregnering, som ”äter” NOX och därmed minskar mängden hälsofarliga luftföroreningar, säger Fredrik Adielson.

Några av bolagets experter finns på plats för att dela med sig av sina kunskaper i miniföreläsningar – det kommer bland annat att handla om hur bolaget jobbar för bättre arbetsvillkor i produktionen av natursten, och hur man kan minska CO2-utsläpp med gröna betongrör. Han ser mässorna som mycket viktigt att vara med på.
Källa: S:t Eriks / Elmia

 

 

Annons