Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Så förhindras spårspring

Stailgrid förhindrar fotgängare och djur att träda in på spårområdet. Foto: Christer Wiik
Stailgrid förhindrar fotgängare och djur att träda in på spårområdet. Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 12 okt 2017

Goodrail Sweden AB, utställare på Elmia Nordic Rail, marknadsför och säljer produkter och materiel för järnvägsbranschen. Det är järnvägsövergångar i helgummi, maskiner för underhåll och byggnation av spår och kontaktledningssystem. Under mässan passar bolaget på att lansera Strailgrid, en ny produkt för intrångsskydd, och passagehinder. Antitresspasspanelen består av pyramidformar av olika höjd som hindrar fotgängare och även djur att gena över spåret, gå in i tunnlar med mera.

 

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons