Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Green Cargo i nya transportavtal med skogs- och byggindustrin

Från vänster: Terje Wold Grenland Rail, Kjell-Ivan Adolfsson, Operational Account Manager Green Cargo, Lars Storslett, VD Moelven, John Samuelsson, Transportchef BillerudKorsnäs, Bengt-Åke Johansson, Strategisk säljare Green Cargo. Foto: Green Cargo
Från vänster: Terje Wold Grenland Rail, Kjell-Ivan Adolfsson, Operational Account Manager Green Cargo, Lars Storslett, VD Moelven, John Samuelsson, Transportchef BillerudKorsnäs, Bengt-Åke Johansson, Strategisk säljare Green Cargo. Foto: Green Cargo
Publicerad av
Christer Wiik - 12 okt 2017

I december träder nya treårsavtal i kraft mellan Green Cargo, Grenland Rail, Moelven och BillerudKorsnäs gällande hållbara leveranser av flis och massaved från Norge till Sverige. Det skriver Green Cargo i ett pressmeddelande.

Det var i samband med Rush Rails konkurs i december 2016 som Green Cargo och Grenland Rail tog över avtalet för Moelvens och BillerudKorsnäs leveranser av flis och massaved från Norge till Sverige.
– Med de nya avtalen erbjuder vi ett effektivare transportupplägg, där vi ökar frekvensen och därmed kör mer volym. Vi nyttjar resurserna bättre och kunderna får ett kostnadseffektivt och miljövänligt transportupplägg, säger Bengt-Åke Johansson, Strategisk säljare på Green Cargo.

Transporterna i Norge utförs i samarbete med Grenland Rail, som hämtar lastade vagnar på olika terminaler i Norge och levererar till Kongsvinger där Green Cargo tar över och kör massaved till Frövi och flis till Gävle.

– Vi kör sju dagar i veckan med flis varannan dag och massaved varannan dag. Det innebär att vi får ett effektivt vagn- och lokomlopp. Det kräver mer planeringsarbete, men det ger bättre nyttjande av vagnar och lok, säger Bengt-Åke Johansson, Strategisk säljare på Green Cargo.

– Effektivitet och tillförlitlighet är viktiga kvalieteter för oss i valet av en logistikpartner. Kombinationen mellan Green Cargo och Grenland Rail passar våra logistikbehov mycket bra och vi är ser framemot vårt fortsätta samarbete de kommande åren, säger Lars Storslett, VD Moelven Virke.

– Försörjningen till våra industrier bygger på pålitliga, ekonomiska och miljöeffektiva transportlösningar. I det här avtalsupplägget med Green Cargo och Grenland Rail har vi tagit det ett steg till, och det känns bra inför framtiden, säger John Samuelsson, Transportchef på BillerudKorsnäs.

– Vi har upplevt Moelven och BillerudKorsnäs som aktiva och konstruktiva i förhandlingarna som ledde till detta avtal. Vi är också stolta över vårt samarbetsavtal med en sådan stor nordisk aktör som Green Cargo. Tillsammans kompletterar vi varandra och erbjuder optimala lösningar för kunden, säger Terje Wold, Grenland Rail.

Om bolagen:
Moelven är en skandinavisk industrikoncern som tillverkat byggvaror och system för byggbranschen i över 100 år. De har produktion på 50 ställen och sysselsätter 3400 personer.

BillerudKorsnäs en ledande leverantör av förnyelsebara material och smarta lösningar till förpackningar. Företaget har mer än 150 års verksamhet inom skogsbruk och pappersindustri med 8 produktionsanläggningar och 4 300 medarbetare.

Grenland Rail levererar varor till näringslivet, både i Norge och till utlandet, samt utrustning och maskiner för järnvägs- och spårleverantörer.

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...