Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Urspårat godståg i Ludvika

Ludvika järnvägsstation. Foto: Wikipedia / Holger Ellgaard
Ludvika järnvägsstation. Foto: Wikipedia / Holger Ellgaard
Publicerad av
Christer Wiik - 12 okt 2017

Vid 2-tiden, natten mot torsdag, skedde en urspårning av ett godståg i ett industriområde i Ludvika i södra Dalarna. Incidenten startade en brand vid spårområdet och flera kontaktledningar är nedrivna. ”Det är totalstopp i tågtrafiken och många avgångar berörs. För persontrafiken blir det bussersättning för SJ till och från Grängesberg och Borlänge” säger Yasmine Boulechfar på Trafikverket till tidningen Dala-Demokraten. Ingen vill än så länge uttala sig om orsaken till olyckshändelsen.  Mer information följer.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons