Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Frikännande i Bombardiermålet

Marc Femenia/TT: En säljchef vid svenska Bombardier har stått åtalad misstänkt för grovt utbrott. Arkivbild.
Marc Femenia/TT: En säljchef vid svenska Bombardier har stått åtalad misstänkt för grovt utbrott. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 11 okt 2017

Fallet rör en affär med signalsystem till järnvägen i Azerbajdzjan värd 2,7 miljarder kronor, en upphandling som ett konsortium med det svenska företaget vann 2013. Åklagare Thomas Forsberg yrkade på fem års fängelse och utvisning för den 37-årige säljchefen. Enligt åklagaren mutade han en tjänsteman vid järnvägen i Azerbajdzjan som också företrädde en lokal partner, Trans-Signal-Rabita, som ingår i konsortiet.

Olämpliga kontakter

Tingsrätten håller med om "att det förekommit olämpliga kontakter mellan konsortiet och järnvägsmyndigheten. Tingsrättens bedömning är emellertid att åklagarna inte har bevisat att erbjudandet om att det azerbajdzjanska bolaget skulle få delta i upphandlingen i sig har varit klandervärt eller att det funnits förväntningar på att tjänstemannen skulle påverka järnvägsmyndigheten i upphandlingen".

Domen är inte överraskande eftersom tingsrätten nyligen beslutade att 37-åringen skulle släppas.

Fler misstänkta

Åklagaren Thomas Forsberg är lite besviken men noterar att tingsrätten ändå håller med om mycket av det som han har försökt bevisa: att mottagaren jobbar på järnvägsmyndigheten och har haft möjlighet att påverka upphandlingen.

Men de gjort en annan rättslig bedömning, utifrån det får vi ta ställning till hur vi ska gå vidare, säger Forsberg.

Han har inte bestämt om han ska överklaga domen.

En fortsatt brottsutredning pågår samtidigt mot fler av 37-åringens svenska överordnade. En fråga är vad dagens dom kan ha för inverkan på den utredningen och på bedömningen om affären är att betrakta som korrupt i lagens mening. Men den saken ser Forsberg som "sekundär", detta gällde 37-åringens roll.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...