Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Elmia Nordic Rail: CCinfra demonstrerar betong på rulle

Betong på rulle. Foto: CCinfra AB
Betong på rulle. Foto: CCinfra AB
Publicerad av
Christer Wiik - 11 okt 2017

CCinfra AB, utställare på Elmia Nordic Rail, slår ett slag för produkten Concrete Canvas (CC), ett flexibelt betongimpregnerat tyg som härdar efter vattning och blir till ett tunt, hållbart, vatten- och brandtåligt betonglager. Med andra ord är det betong på rulle. ”På Nordic Rail har vi i år tagit med en prototyp på en kanal som finns att beskåda i vår monter” säger försäljningschefen Andreas Granbäck

Concrete Canvas GCCM möjliggör betongkonstruktion utan krav på någon speciell anläggning eller blandningsutrustning; endast vatten behöver tillsättas. CC kan läggas ut i upp till 200 kvadratmeter/timmen, upp till 10 gånger snabbare än traditionella betonglösningar.
CC finns på rullar som kan bäras manuellt till svåråtkomna platser eller stora rullar upp till 200 kvadratmeter. Betongen är färdigmixad, så det behövs ingen utrustning för mixning, mätning eller kompaktering. 
Vanligaste användningsområdena är:
Kanaler, diken, ogrässkydd, släntförstärkning, invallningar, dammar och relining av befintliga betongkonstruktioner.

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons