Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Aarsleff Rail elektrifierar danska järnvägar

Till det danska elektrifieringsprojektet har Aarsleff utvecklat och investerat i flera nya maskiner. Till exempel har bolaget utvecklat en ny spårkörande rammaskin samt köpt ett komplett kontaktledningståg bestående av sju enheter, härunder en kontaktledningsvagn och ett antal spårkörande liftar. Foto: Aarsleff
Till det danska elektrifieringsprojektet har Aarsleff utvecklat och investerat i flera nya maskiner. Till exempel har bolaget utvecklat en ny spårkörande rammaskin samt köpt ett komplett kontaktledningståg bestående av sju enheter, härunder en kontaktledningsvagn och ett antal spårkörande liftar. Foto: Aarsleff
Publicerad av
Christer Wiik - 11 okt 2017

Aarsleff Rail, utställare på Elmia Nordic Rail, medverkar vid elektrifieringen av 1300 km av det danska järnvägsnätet. Det framgår av ett pressmeddelande från bolaget.

Aarsleff Rail, är en division inom Aarsleffkoncernen, vilken är en internationell bygg- och anläggningskoncern med huvudsäte i Danmark. 
Under perioden 2015-2026 designar och utför ett konsortium mellan Aarsleff och Siemens elektrifiering av en stor del av det danska järnvägsnät, som långt ifrån är elektrifierat.  Första etappen Esbjerg-Lunderskov (2x57 km) invigdes nyligen, i  augusti 2017. Just nu pågår arbetet på sträckan Köpenhamn-Ringsted (2x60 km) meddelar företaget. 
 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...