Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Anläggningsmaskiner får både väg och järnväg

Pekka Grimbäck, representant för Volvo Construction Equipment/ Swecon, demonstrerar EWR150E. Foto: Christer Wiik
Pekka Grimbäck, representant för Volvo Construction Equipment/ Swecon, demonstrerar EWR150E. Foto: Christer Wiik
 EWR150E. Foto: Christer Wiik
EWR150E. Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 11 okt 2017

Under Elmias transportmässor, Nordic Rail, Future Transport och Nordic Road passade Volvo Construction Equipment tillsammans med återförsäljaren Swecon att demonstrera några av branschens nyheter inom anläggningsmaskiner. Bl.a. så fanns hjulgrävaren EWR150E på plats, vilken enligt Volvo ska överbrygga gapet mellan maskiner i 14 tons- och 16-tonsklassen. I grunden är denna grävmaskin primärt avsedd för att arbeta på väg och i terräng men har anpassats för att även kunna arbeta på räls.

EWR150E är en Kategori 9B maskin dvs. maskinen åker upplyft och driver på rälshjulen med hjälp av de vanliga gummihjulen. En rälsaxel är pendlande vid transport, låst vid grävarbete och den andra är en stel rälsaxel försedd med paralellfört mekaniskt BM-fäste. Maskinen kan köras I två lägen, “high rail” och “low rail”. Vid grävarbete står ”Low Rail” för bättre stabilitet speciellt vid lutande räls. De bakre rälshjulen är försedda med negativ parkeringsbroms. Det sitter även monterade fjädercylindrar som kan demonteras vid nödbogsering. På bakre rälskassetten monteras tiltbart BM-fäste med mekaniskt lås, så nära rälshjul som möjligt.

Tack vare den nya utformningen går det att dra fördel av den korta svängradien med bättre lyftkapacitet jämfört med en konventionell grävmaskin i denna klass, utan att behöva offra räckvidd, lyft- och grävkapacitet.

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons