Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Danska politiker vill fusionera DSB och Banedanmark

Banedanmark är ett danskt företag som vid sidan DSB ansvarar för drift och underhåll av Danmarks järnvägsnät. Man tar även ut avgifter från de operatörer som använder järnvägarna i landet. Banedanmark är statsägt och lyder under Transport- og Energiministeriet. Foto: Banedanmark
Banedanmark är ett danskt företag som vid sidan DSB ansvarar för drift och underhåll av Danmarks järnvägsnät. Man tar även ut avgifter från de operatörer som använder järnvägarna i landet. Banedanmark är statsägt och lyder under Transport- og Energiministeriet. Foto: Banedanmark
Publicerad av
Markku Björkman - 10 okt 2017

- För över all dansk tågdrift till DSB och slå samman bolaget med Banedanmark. Det vill danska socialdemokrater. Men förslaget gillas knappast av EU.

– Det är vårt fel som ansvariga politiker att vi har trott att upphandling och privatisering var ett sätt att uppnå ett bättre och effektivare system. Det måste sägas tydligt: det spelar ingen roll på det här området, säger Henrik Sass Larsen, gruppordförande för Socialdemokraterne, till Jyllands-Posten.

Upp till 40 procent av företaget ska längre fram kunna säljas till utländska investerare enligt förslaget. Att staten skulle återta all tågdrift kan dock gå stick i stäv mot EU:s regler.

Flera andra partier är även de kritiska till det nuvarande systemet, men Dansk Folkeparti uppger samtidigt att en sammanslagning inte löser problemen med landets tågstrul. (Källa: NFÖ)

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons