Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Det vill NCC lyfta fram under Elmias transportmässor

Erik Nerell, marknadschef på NCC Civil Engineering.  Foto: NCC
Erik Nerell, marknadschef på NCC Civil Engineering. Foto: NCC
Publicerad av
Christer Wiik - 10 okt 2017

Elmia Nordic Rail, Elmia Road och Elmia Future Transport är en viktig del för NCC att nå ut till rätt marknad. Det hävdar Erik Nerell, marknadschef på NCC Civil Engineering. ”En mötesplats som Elmia är viktig för oss för att presentera och diskutera framtidens hållbara lösningar för infrastruktur” säger han.

Innovativa lösningar och mer infrastruktur för pengarna. NCC kommer att prata om olika saker på Elmia Nordic Rail, Elmia Road och Elmia Future Transport, men alla under just den gemensamma rubriken.
– Det handlar om olika områden av hållbar infrastruktur, säger Erik Nerell.

NCC som helhet har intresse i de tre mässorna på Elmia, där såväl järnväg, väg och framtidens trafiklösningar ska ventileras och diskuteras. Bland annat kommer NCC att arrangera ett seminarium där tre konkreta projekt lyfts fram.
– På Elmia Nordic Rail kommer vi att prata om hur vi upphandlar, genomför och bygger framtidens järnväg. Vi kommer att dela med oss av erfarenheter och framgångsfaktorer från tre konkreta projektcase, Citybanan i Stockholm, Strängnäs–Härad samt Lund–Arlöv, det vill säga ett avslutat, ett pågående och ett projekt under uppstart.

Ett av seminarierna handlar om hållbara transporter, exempelvis cykelinfrastruktur och elvägar. Ett annat har säkrare trafiklösningar och säkra arbetsplatser som tema.
– Vi vill se att man lyfter in hänsyn till tredje man i de stora projekten oavsett om det handlar om trafiksäkerhet, miljöfrågor eller eventuella störningar som dyker upp. För att då få optimal valuta för pengarna krävs innovativa lösningar.
– Bland annat kommer vi att lansera ett för Sverige nytt sätt med glidformsgjutna betongräcken på vägarna. 
Källa: Elmia / NCC

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...