Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Elmia Nordic Rail: SKF lanserar trådlöst övervakningssystem

Innan SKF Insight fanns kunde tekniken för tillståndsövervakning enbart övervaka skador efter att de uppstått. Med den nya tekniken, där avkänningen finns direkt i lagret, kan SKF övervaka skador från det att den första mikroskopiska effekten uppstår. Bild: SKF
Innan SKF Insight fanns kunde tekniken för tillståndsövervakning enbart övervaka skador efter att de uppstått. Med den nya tekniken, där avkänningen finns direkt i lagret, kan SKF övervaka skador från det att den första mikroskopiska effekten uppstår. Bild: SKF
Publicerad av
Christer Wiik - 10 okt 2017

Tåg ska vara på spåren – inte på service. Det är grundtanken bakom SKF Insight, ett nytt trådlöst tillståndsövervakningssystem, som SKF nu lanserar i Sverige på Elmia Nordic Rail. Med hjälp av en sensor kan SKF Insight tidigt upptäcka avvikande vibrationer i tågets hjulset och därmed förhindra oplanerade stopp på grund av skadade lager.

I förlängningen innebär det att tågoperatören kan planera sina serviceuppehåll bättre och får en mer effektiv underhållsbudget. 
Till skillnad från tidigare övervakningssystem kräver SKF Insight ingen processor ombord på tågfordonet eftersom all dataöverföring sker trådlöst från sensorerna till molnet, och sedan vidare till fjärrdiagnosticering. 
– Roterande lager är också viktiga känselspröt om hur övriga delar i maskin fungerar. Genom att övervaka lagren får du enormt mycket information som mjukvarusystemet analyserar. Den trådlösa sensorn plockar upp avvikelser i vibrationerna, filtrerar bort onödigt brus och skickar i sin tur precis data online för ytterligare analys om det behövs. Vi hjälper kunden med både mätning, diagnostikanalys- och åtgärdsförslag, säger Gösta Andersson PR-chef på SKF i Sverige. 
Källa: Elmia / SKF

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons