Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Alstom bygger 10 ellok av typ AZ4A för Azerbajdzjan

Nya lok för Azerbajdzjan. Vid avtäckningenav det första loket, sade ADYs vice ordförande Hijran Valehov, att dessa nya lok utgör ett viktigt steg när det gäller moderniseringen av företagets lokomotivflotta. Foto: Alstom
Nya lok för Azerbajdzjan. Vid avtäckningenav det första loket, sade ADYs vice ordförande Hijran Valehov, att dessa nya lok utgör ett viktigt steg när det gäller moderniseringen av företagets lokomotivflotta. Foto: Alstom
Publicerad av
Markku Björkman - 10 okt 2017

Det första av tio beställda eldrivna Prima M4 lokomotiv för Azerbajdzjans statsägda järnvägsbolag ADY föreställdes på Alstoms Belfortfabrik i Frankrike den 9 oktober.

Vid avtäckningen sade ADYs vice ordförande Hijran Valehov, att dessa nya lok utgör ett viktigt steg när det gäller moderniseringen av företagets lokomotivflotta.

Alstom bygger sammanlagt 10 stycken lok av typ AZ4A för passagerartrafik inom ramen av ett kontrakt som undertecknades av ADY den 12 maj 2014. AZ4A är en del av tillverkarens Prima M4- serie, anpassad för att uppfylla ADYs specifikationer och spårvidd, som ligger på 1 520 mm vid GOST-standarder.

Dessa lok kommer upp på en max hastighet på 160 km i timmen med en kapacitet på 3 kV DC på landets nord-sydliga-järnvägskorridoren och med 25 kV 50 Hz elkraft på den öst-västra korridoren.

AZ4A- loken är byggda för att kunna erbjuda längre intervaller mellan service och användning än de äldre ADY lokomotiven, med lägre energiförbrukning och underhållskostnader.

Källa: Alstom

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons