Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

"Snabbtågen punktligare än flyget"

MTR- koncernen, med bas i Hongkong, är ett av världens ledande företag inom spårbunden kollektivtrafik och infrastruktur.  Foto: MTR - Express
MTR- koncernen, med bas i Hongkong, är ett av världens ledande företag inom spårbunden kollektivtrafik och infrastruktur. Foto: MTR - Express
Publicerad av
Markku Björkman - 10 okt 2017

På sträckan Stockholm-Göteborg var snabbtåg mer punktliga än flyget under tredje kvartalet 2017. Siffrorna, som MTR har samlat, visar att MTR Express fortsätter att vara bäst i klassen. Jämförelsen gäller MTR Express och SJ:s snabbtåg samt SAS, BRA och Norwegian.

– Det är dags att vi gör upp med nidbilden av att tåg inte är punktliga. Framförallt uppskattar vår växande grupp affärsresenärer att vi på MTR Express värderar deras tid bäst av alla, säger MTR Express VD Mats Johannesson.

Redan i 12-månadersperioden fram till sista juni 2017 var snabbtågen tillsammans klart mer punktliga än flyget mellan Sveriges två största städer. Nu visar färsk statistik att tredje kvartalet 2017 inte är något undantag. Under perioden juli-september 2017 var snabbtågens genomsnittliga punktlighet mätt som ankomst inom 5 minuter 75 % mot 64 % för flyget. Mätt inom 15 minuter nådde snabbtågen hela 87 % punktlighet mot flygets 83 %.

– Nu kan vi lägga punktlighet till listan över tågets fördelar mot flyget, bredvid lägre klimatpåverkan, ett smidigare resande och anslutningar direkt i citykärnorna, säger Mats Johannesson.

MTR Express fortsätter att vara det mest punktliga bolaget mellan Stockholm och Göteborg och är i snitt 12 procentenheter mer punktligt än SJ:s snabbtåg under Q3 2017. Siffror nedan för kvartalet är hämtade från Trafikverket och Flightstats.com. MTR Express är den enda aktör som samlar in och publicerar sammantagen statistik för både tåg och flyg.

+ 5 min+ 15 min

MTR Express   82 %    92 %

BRA   74 %    92 %

SJ snabbtåg   70 %    85 %

SAS   62 %    83 %

Norwegian   44 %    65 %

Snitt Snabbtågen   75 %    87 %

Snitt flyget   64 %    83 %

MTR- koncernen, med bas i Hongkong, är ett av världens ledande företag inom spårbunden kollektivtrafik och infrastruktur. MTR har verksamhet i Asien, Australien och Europa. Koncernen omsatte 2015 ca 47 miljarder SEK (41,7 miljarder HKD) med ett resultat efter skatt på ca 12 miljarder SEK (10,9 miljarder HKD). 

Källa: MTR

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...