Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Spårvagnsstäderna påminner om höstseminarium

Spårvagn i Göteborg. Foto: Christer Wiik
Spårvagn i Göteborg. Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 09 okt 2017

Nu är det snart dags för Spårvagnsstädernas höstseminarium. I år kommer det att äga rum i Stockholm den 17:e november och gå i tillgänglighetens tecken. Temat kommer att vara tillgänglig design, med fokus hur designprocessen går till med särskilda inspel från spårvägarna i Århus och Lund.  Det meddelar Spårvagnsstäderna på sin webbportal.

Fler programpunkter tillkommer i programmet, bland annat om hur brukare kan inkluderas i designen och vilka tillgänglighetsaspekter som är viktigast när ny spårväg byggs.
Källa: Spårvagnsstäderna

Läs mer om arrangemanget:
www.sparvagnsstaderna.se/evenemang/sparvagnsstadernas-hostseminarium

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons