Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Så vill Stockholms Handelskammare förlänga t-banan

Tunnelbanan på Röda linjen i höjd med station Masmo i Huddinge kommun. Foto: Christer Wiik
Tunnelbanan på Röda linjen i höjd med station Masmo i Huddinge kommun. Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 09 okt 2017

Nu sträcker Stockholms Handelskammare ut hakan och ger sig in i debatten om Stockholms tunnelbaneutbyggnad. Utöver Stockholms- och Sverigeförhandlingens nuvarande program om huvudstadens t-baneutbyggnad vill Handelskammaren se en fortsatt utbyggnad av tunnelbanesystemet, med nya tvärförbindelser och ytterligare 22 nya stationer i Stockholms tunnelbanenät. Det skriver Dagens Nyheter, som har tagit del av den plan som Stockholms Handelskammare tagit fram tillsammans med konsultföretaget Tyréns.

Likt Sverigeförhandlingens program handlar det även här om att koppla ihop de nya tunnelbanestationerna med nya bostadsområden. Med 22 nya stationer och 13 nya bytespunkter menar Stockholms Handelskammare att det är möjligt att bygga drygt 200 000 nya bostäder utöver de 250 000 som redan finns i kommunernas långsiktiga planer, skriver DN.

Några av de förslag som Stockholms Handelskammare lyfter fram handlar om att förlänga idag befintliga alternativt kommande linjer.  Två förlängningar vill man se efter att det Sverigeförhandlingens tunnelbaneutbyggnad är genomförd. Det handlar dels om att förlänga dagens Hjulstalinje till Viksjö i Järfälla kommun via Barkarby station, dels en förlängning av den beslutade Nackagrenen, från Nacka centrum till Gustavsberg i Värmdö kommun, med mellanliggande stationer i Björknäs respektive Orminge.

I nordostregionen lyfter man fram en förlängning från Mörby centrum till Arninge via Roslags Näsby och Täby centrum. Söder därom ska tunnelbanan ta klivit över Värtan från Ropsten och få en station i Lidingö centrum.
I norrort vill Handelskammaren även se en tvärförbindelse som knyter ihop gröna linjen (från Vällingby) med norrgående Röda linjen (Bergshamra). Här emellan passerar tvärförbindelsen de båda nordvästgående blåa linjerna.  
I söderort kommer den planerade tunnelbanestationen i Älvsjö få en förlängning till Tyresö som därmed skapar en tvärförbindelse i väst-östlig riktning via Örby, Högdalen Fagersjö, Hökarängen och Älta.  En ytterligare förlängning i söderort handlar om att bygga ut tunnelbanan från Fruängen till Huddinge centrum via Långsjö och Snättringe.
Källa: DN

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons