Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Ny styrelseordförande i Infraservice Group

Göte Johansson t.v. lämnar över ordförandeklubban till Johan Frilund. Foto: Infraservice
Göte Johansson t.v. lämnar över ordförandeklubban till Johan Frilund. Foto: Infraservice
Publicerad av
Christer Wiik - 06 okt 2017

Förra året omsatte Infraservice Group 105 miljoner kronor. Nu vill man nå 500 miljoner kronor år 2020 och för att komma dit genomgår företaget ett flertal förändringar. ”Vi förbereder oss för att ta nästa steg i vår tillväxtsatsning genom att förstärka styrelsen med Johan Frilund. Detta ger oss bättre förutsättningar att hantera våra strategiska utmaningar, bland annat med att finansiera våra satsningar”, säger Joakim Stenqvist och Sofia Lind, grundare och ägare av Infraservice Group.

Johan Frilund har rekryterats för att bidra med sin erfarenhet och kunskap inom strategi, ledarskap och finansieringsfrågor. Han har varit Executive Vice President och VD för det börsnoterade bolaget Sensys Gatso Group AB. Nyligen tillträdde han som VD för Acconia Resultatskap AB, som också utgör Infraservice Groups partner för lednings- och organisationsutveckling för tillväxt.
- Joakim och Sofia har gjort en fantastisk resa med Infraservice Group och jag ser fram emot att få jobba tillsammans med dem och styrelsen samt företagsledningen mot nästa fas, säger Johan Frilund.

Johan Frilund efterträder Göte Johansson, som har suttit som styrelseordförande sedan starten av Infraservice Group. Göte kommer att finnas kvar som styrelsemedlem i bolaget och under en avtackningsceremoni sades några väld valda ord av Joakim Stenqvist.
- Göte har funnits vid vår sida i med och motgång genom åren. Han har betytt oerhört mycket för företagets utveckling, och kommer att fortsätta betyda mycket för oss, sade Joakim Stenqvist.

Nyligen fick Infraservice Group även tillstånd av Transportstyrelsen att utföra järnvägstrafik. Företaget kommer nu sköta sina egna transporter av maskiner och material. Dessutom utökar man tjänsteportföljen med ytterligare ett verksamhetsområde.
– Hittills har vi varit verksamma inom tre affärsområden, bemanning och konsulter, maskintjänster samt entreprenader. Nu kompletterar vi affärsområde maskin med transport- och logistiklösningar, säger Joakim Stenqvist.

 

 

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...