Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 24 2018
Senaste Nytt

Nytt spår lagt på sträckan Boden-Bastuträsk 

Momenten är många i ett spårbyte och planeringen av vad var och en ska göra är mycket noggrann. Foto: Erik Holmstedt
Momenten är många i ett spårbyte och planeringen av vad var och en ska göra är mycket noggrann. Foto: Erik Holmstedt
Publicerad av
Christer Wiik - 06 okt 2017

Nu ligger det ett nytt spår på järnvägen längs hela sträckan mellan Boden och Bastuträsk. Det slitna spåret har bytts ut till ett nytt som kommer att vara stabilt i många år framöver. Det skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

Efter tre år med nattarbeten är nu spåret längs järnvägen Boden- Bastuträsk som nytt. Totalt är det cirka 173 kilometer järnväg som omfattas och spårbytet är 160 km. Eftersom spåret var slitet påbörjades byte av spåret år 2014 längs sträckan. Idag tre år senare är spåret som nytt och kommer att vara stabilt och pålitligt i många år framöver.
– Nu kommer det att dröja 40 år innan nästa spårbyte, säger Per Lindmark, projektledare på Trafikverket.

Spårbytet utfördes med spårbyteståg, som tillåter en hög kapacitet med minsta möjliga inverkan på tågtrafiken. Spårbytena genomfördes på natten och varje natt fick cirka en kilometer järnväg ett nytt spår.
– Trots ett omfattande projekt har allt gått bra och snabbt. Vi har haft stort fokus på säkerheten vid arbetet. Riskerna är många på en så extrem arbetsplats, nattarbete veckor i sträck med tunga spårbundna maskiner. Vår riskhantering tillsammans med entreprenören har varit framgångsrikt när det gäller att skapa en säker arbetsmiljö, säger en nöjd Per Lindmark, projektledare på Trafikverket.
Källa: Trafikverket

Fakta
Spårbyte Boden-Bastuträsk

* Byggstart 2014, klart 2017
* Allt spårbyte skedde nattetid under 10 veckor i rad respektive år där 7 veckor användes till byte och
   resterande 3 veckor till efterarbeten
* Ca 1000 meter spår byttes per natt
* Ca 270 000 stycken slipers har använts
* 320 000 m räl har placerats till en vikt av 19 200 ton
* 120 000 m³ makadam har körts ut till spårbytet
Källa: Trafikverket

 

 

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...