Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 24 2018
Senaste Nytt

MP välkomnar stärkta rättigheter för tågpassagerare

Jakop Dalunde, EU-parlamentariker för Miljöpartiet. Foto: Miljöpartiet
Jakop Dalunde, EU-parlamentariker för Miljöpartiet. Foto: Miljöpartiet
Publicerad av
Christer Wiik - 03 okt 2017

Nyligen publicerade EU-kommissionen sina förslag för att uppdatera reglerna gällande tågpassagerares rättigheter inom EU. De gröna i Europaparlamentet välkomnar att man nu föreslår att alla tågpassagerare ska ha samma rättigheter i hela EU och att man vill förbättra resenärernas tillgång till information om vad man har rätt till vid till exempel förseningar och inställda resor. Det skriver Miljöpartiet i ett pressutskick.

Jakop Dalunde, EU-parlamentariker för Miljöpartiet med ansvar för transportfrågor, hoppas att förslaget kommer stärka tågets position inom Europa när det blir tydligare vilka rättigheter man har som passagerare och tågoperatörerna får tydligare regler gällande försäljning av biljetter med flera olika operatörer.
- I dag är det bara fem EU-medlemsstater (Belgien, Danmark, Italien, Nederländerna och Slovenien) som fullt ut tillämpar EU-reglerna, i övriga länder är det ett lapptäcke av olika undantag vilket gör att det finns stora skillnader mellan länder och att det är väldigt svårt att veta vilka rättigheter man har som passagerare. Nu föreslår EU-kommissionen att denna information måste finnas enkelt tillgänglig vid inköpstillfället och eventuellt även på biljetterna vilket jag tycker är positivt, säger Jakop Dalunde .

- Om vi ska kunna knyta ihop Europas tågsystem och gå mot ett transportsystem utan utsläpp måste en större andel av resandet ske per tåg och då ska det vara lätt att boka även resor med flera olika tågbolag. Eftersom detta inte skett frivilligt måste vi få tydliga krav på operatörerna att sälja sammanhängande resor och kommissionens förslag är ett steg på vägen, säger Jakop Dalunde .

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...