Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Bombardier levererade Israels första ellok

Lokomotiven ska enligt specifikationen kunna dra upp till åtta dubbeldäck- eller 12 enkeldäcksvagnar med högsta hastighet på 160 km/h. Foto: Bombardier
Lokomotiven ska enligt specifikationen kunna dra upp till åtta dubbeldäck- eller 12 enkeldäcksvagnar med högsta hastighet på 160 km/h. Foto: Bombardier
Publicerad av
Markku Björkman - 30 aug 2017

Det första av totalt 62 ellok av typ Traxx AC ellok, som Bombardier Transportation bygger i Kassel i Tyskland för Israel Railways, ISR, anlände till Port Kishon i Haifa den 28 augusti och transporterades sedan på järnvägen till det israeliska företagets verkstad.

ISR har ännu inga elektrifierade linjer, men just nu installeras 25 kV 50 Hz - utrustning på flera linjer. En del av den direkta sträckan A1 till Jerusalem nära Latrun kommer att användas för provning och idrifttagning.

ISR inledde ett anbudsförfarande i juli 2014 för leverans av mellan 62 och 78 lokomotiv som en del av landets elektrifieringsprogram.

Alstom, Bombardier, CAF, CNR, CSR, Hyundai Rotem, Siemens och Škoda Transportation lämnade intresseanmälningar. Fyra offerter mottogs, och Bombardier och Alstom valdes ut för slutförhandlingar. I augusti 2015 fick Bombardier uppdraget att leverera 62 lokomotiv värda 1 miljarder shekel från företagets Kasselanläggning, med möjlighet att beställa ytterligare 32.

 

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons