Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 22 2017
Senaste Nytt

Nytt tågledningssystem ska införas på Inlandsbanan

Jämtlands Sikås är en av de driftplatser som blir fjärrstyrda. Foto: Inlandsbanan
Jämtlands Sikås är en av de driftplatser som blir fjärrstyrda. Foto: Inlandsbanan
Publicerad av
Christer Wiik - 25 aug 2017

Inlandsbanan AB satsar på att öka kapaciteten längs banan och därför införs nu ett system för fjärrstyrning av strategiska drifts-/mötesplatser. Systemet beräknas vara driftsatt och godkänt i slutet av 2018 och omfattar tågledningscentraler i Sveg, Hoting och Storuman, skriver Inlandsbanan i ett pressmeddelande.

- Vi började undersöka möjligheten att införa ett tågledningssystem redan 2016. Bakgrunden var den rapport som Skogforsk gjorde och som pekade på möjligheterna till en presumtiv utökad trafik på banan och vilka strategiska mötesplatser som krävs för att kunna hantera en ökad trafikmängd, säger Mats Portinson, infrastrukturchef på Inlandsbanan AB.

Personalmässigt innebär det också att Inlandsbanan inte behöver utöka antalet tågklarerare för att matcha en trafikökning.
- Det betyder även en klar fördel för arbetsmiljön i och med att tjänsteresor för tågklarering på driftplatser utanför våra stationeringsorter avsevärt kommer att minska, säger Mats Portinson.

Tågledningssystemet som ska införas heter Cactus TMS och det är Cactus Rail AB som har erhållit kontraktet för implementeringen. Detta system används sedan länge av bland annat Stockholms Lokaltrafik.

Systemet beräknas vara driftsatt och godkänt i slutet av 2018 och omfattar tågledningscentraler i Sveg, Hoting och Storuman.
Fjärrstyrda driftplatser blir Orsa, Fågelsjö, Röjan, Svenstavik, Jämtlands Sikås, Vilhelmina, Sorsele, Arvidsjaur och Jokkmokk.

 

 

 

Annons