Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, okt, 19 2017
Senaste Nytt

Flera spår stängdes på Göteborgs central

Göteborgs Centralstation. Foto: Tppay
Göteborgs Centralstation. Foto: Tppay
Publicerad av
Markku Björkman - 25 jul 2017

Med start på söndagen 23 stängdes tillfälligt flera järnvägsspår på Göteborgs central. Trafiken påverkas i olika hög grad på grund av stängningen som görs inför bygget av Västlänken, den nya järnvägsförbindelsen i Göteborg.
Spåren 8 till 16 på Göteborgs central stängdes tillfälligt för trafik mellan 23 juli och 10 augusti. Trafiken som skulle ha gå in på de nio spåren kommer att få tillfälliga slutstationer, enligt Trafikverket som har hand om underhållet av järnvägen.

För sträckan Malmö – Göteborg stannar X2000 i Varberg för byte till tåg vidare till Göteborg. Det innebär en resa som tar drygt 40 minuter längre tid än vanligt.

Tågresenärer påverkas olika mycket, för tågen mellan Göteborg och Stockholm kommer ändstationen att bli Alingsås från fredagen sista helgen i juli. För att komma in till och från Göteborg hänvisar Västtrafik resenärer att ta andra ordinarie turer, skriver GP.

Spåren behöver stängas eftersom ett nytt spår behöver dras till den intilliggande postterminalen, så att posthanteringen säkerställs inför byggandet av järnvägsförbindelsen Västlänken.

FAKTA
De här sträckorna påverkas
Göteborg – Kungsbacka – Göteborg
Göteborg – Älvängen – Göteborg och Vänersborg – Göteborg
Öresundståg Göteborg – Köpenhamn/Malmö – Göteborg
Göteborg – Borås – Göteborg
Tåg 7303 Göteborg – Alingsås – Göteborg
Göteborg – Alingsås – Göteborg
Töreboda – Skövde – Nässjö – Göteborg tur och retur
Göteborg – Mariestad – Göteborg
SJ:s tåg till och från Stockholm
SJ:s tåg till och från Malmö
MTR:s tåg till och från Göteborg
Källa: GP och Västtrafik

 TT.

Annons

Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond
Superkondensatorer används bland annat för att driva spårvagnslinjen T3 i Paris på sektioner utan kabelkontakt och för att återvinna energi under bromsning. Med hjälp av superkondensatorer kan kanske mobiltelefoner och elbilar laddas på några sekunder i framtiden. Foto: wikipedia: kredit: Gérard Delafond

Morgondagens batterier förenar superkondensatorn och litiumjonbatteriet.

"Metalliskt papper"

Nicklas Blomquist, doktorand vid Mittuniversitetet i Sundsvall och hans forskarkollegor utvecklar fr...